Voor het eerst naar de brugklas

Ervaringen van (hoog)begaafde brugklassers en hun ouders

Nog even en het herfstrapport gaat weer mee naar huis. Voor veel kinderen en hun ouders een spannend moment.
Ik denk regelmatig aan de leerlingen die ik de afgelopen jaren heb begeleid. En daarom besloot ik hen te mailen.

Een aantal ouders waren me al voor. Van hen ontving ik voor de herfstvakantie spontaan een mail; een mooie verrassing! Op de reactie van de overige kinderen en ouders hoefde ik ook niet lang te wachten. De meeste kinderen stuurden zelf een mail terug. Ik vind het dan ook leuk om hun ervaringen met jullie te mogen delen.

Peers

Opvallend vond ik, dat vrijwel alle kinderen benoemden dat ze het zo naar de zin hadden in hun klas. Zo hadden veel kinderen, in tegenstelling tot groep 8, nu aansluiting met veel vrienden en vriendinnen.
Bij één meisje was dit helaas niet het geval. Ouders gaven aan dat het schooladvies, zoals wij al hadden voorspeld, niet paste bij haar capaciteiten. Ze liet de afgelopen weken een hele goede werkhouding zien, met daarbij passende resultaten. Ze zit nu in een klas waar veel leerlingen een ongemotiveerde houding hebben. Haar gedrevenheid lijkt men niet te accepteren en hoge cijfers al helemaal niet. Hier voelt ze zich niet thuis en dat is ook heel begrijpelijk. Jammer dat haar leerkrachten ondanks de enorme groei die ze liet zien in groep 8, zo voorzichtig waren met het schooladvies. Voor haar is het te hopen dat ze gauw een stapje hogerop mag.

Veeeeeeel huiswerk

De hoeveelheid huiswerk was eigenlijk wel het eerste waar men over schreef. Een flinke tegenvaller als je op de basisschool niets hebt hoeven doen. Maar goed, ze waren gewaarschuwd bij de tips over leren leren en met wat aanwijzingen van hun ouders kunnen ze het nu allemaal behappen. De meesten van hen pakken het nu zelfstandig op. En zo hoort het ook; het zweet op de juiste rug.

Motivatie

De liefde voor een bepaald vak bleek vooral af te hangen van de leerkracht. Eén leerling schreef: ” Ik had altijd gedacht dat ik Frans een stom vak zou vinden. Want wat moet je daar nou mee? We gaan altijd naar Italië op vakantie. En stel ik ga een internationale studie doen, dan is Engels toch de voertaal. Maar echt, die leerkracht heeft zoveel humor en kan zo goed vertellen over Frankrijk. Ze heeft daar namelijk ook gestudeerd. Super leuk. En die taal klinkt ook best gaaf. Gelukkig is ze ook mijn mentor. Ze is heel aardig. Vooral in het begin toen ik nog erg moest wennen. Ze maakt dan heel vaak tijd om te horen wat we lastig vonden.
En juist het vak wat me heel makkelijk en leuk leek, vind ik nu verschrikkelijk: wiskunde. Die man is altijd heel kortaf. Als je een vraag stelt geeft ie je het gevoel dat je heel dom bent. En ja, je had wel gelijk; ‘ik moet elk stapje opschrijven en oh, wee als ik iets vergeet, hup streep erdoor.’Gelukkig helpt mijn vader me en haal ik wel goede cijfers.”

De tips van…

Pim stuurde deze tips:

  • Zorg dat je een hele goede agenda hebt. En Lieke was heel enthousiast over deze agenda: Schoolplanner XXL
  • Maak een goede planning.
  • Als je niet goed hebt gehoord wat het huiswerk is, vraag je leerkracht gewoon nog een keer. Hoef je je echt niet voor te schamen want ik heb gemerkt dat ze dat juist heel goed vinden. En dan maak je tenminste niet meer dan nodig is… LOL
  • Als je huiswerk krijgt, maak het dan ook. Dan haal je ook goede cijfers voor het proefwerk.

En zijn moeder vult aan:

  • Ouders, hou de eerste weken goed de vinger aan de pols.
  • Zoals ik we vorig jaar hebben afgesproken, overhoor ik hem niet alleen mondeling maar ook schriftelijk.Tjonge, dat heeft mijn ogen geopend, zeg, en die van hem ook.  Pim maakte in het begin veel schrijffouten en daardoor vielen zijn cijfers wat tegen. Door het op te schrijven leerde hij gelijk wat netter te werken.

En dan tot slot nog tip van mij:

  • Lees de vraag secuur; ervaring leert dat veel (hoog)begaafde kinderen te snel en te slordig lezen waardoor ze niet goed lezen wat er daadwerkelijk van hen gevraagd wordt. Zo worden er onnodige fouten gemaakt.

Heeft je kind in de brugklas niet de resultaten laten zien die je van hem of haar zou verwachten? Maak dan vrijblijvend een afspraak en ik vertel jullie wat ik voor jullie kan betekenen.

Geplaatst in blog, Leren leren, Uit de praktijk, Weblog.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *