Signaleren hoogbegaafdheid bij kleuters

Knappe kleuters: een signaleringsinstrument

Het signaleringsinstrument ‘Knappe Kleuters’ stond al een tijdje op mijn lijstje. Ik geef regelmatig workshops aan leerkrachten van groep 1 en 2  en dan merk ik dat zij op zoek zijn naar een praktisch instrument om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beter te kunnen signaleren.

Uiteraard vertel ik dan over ‘Knappe Kleuters’; praktisch en minder tijdrovend dan andere instrumenten. Mijn motto is:’hoe concreter hoe beter.’ Hoog tijd om samen met de leerkrachten aan de slag te gaan met dit instrument; doorpakken en bestellen.
Enkele weken geleden arriveerde  het bestelde pakket.  En wat ben ik enthousiast!

Wat is het?

Knappe Kleuters is een eenvoudig signaleringsinstrument om het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong vroeg te signaleren.

Het bestaat uit een theoriegedeelte over begaafdheid, een praktijkgedeelte waarmee je een knappe kleuter kunt signaleren bij instroming in de basisschool, en een verdiepingsgedeelte met waardevolle achtergrondinformatie.

Een zeer complete map dus, waarmee je een stevige signalering in de onderbouw neerzet in je school!

Hoe werkt het?

Knappe Kleuters is geen map met een afvinklijstje. De map stelt je in staat om anders naar knappe kleuters te kijken, je leert deze kinderen ZIEN. En dat vanaf de allereerste dag op school!

Zo werkt Knappe Kleuters:

  • Ouders leveren, als belangrijkste bron, informatie in een anamneselijst over de ontwikkeling van hun kind.
  • Bij het intakegesprek met de ouders wordt deze anamneselijst uitgebreid besproken; deze lijst bevat specifieke vragen waarbij de antwoorden kunnen wijzen op een ontwikkelingsvoorsprong.
  • Het kind maakt tijdens dit gesprek een zogenaamde ‘menstekening’.
  • Aansluitend aan het gesprek wordt het kind in een spelsituatie geobserveerd.
  • Naar aanleiding van de uitkomsten krijgt een kind met een ontwikkelingsvoorsprong een uitroepteken op zijn dossier.
  • Het kind wordt in de eerste week gevolgd met een aantal opdrachten die de voorsprong bevestigen en in kaart brengen.
  • Het kind wordt vanaf dat moment gevolgd met behulp van specifieke observatieformulieren.

Deze eenvoudige manier van signaleren geeft je ten eerste bij de schoolstart al een direct beeld van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Zo heeft het kind geen kans om zijn talenten te verbergen in de eerste weken van het onderwijs. Ten tweede kun je deze kinderen direct het onderwijs bieden dat zij nodig hebben. Uiteraard hebben zij hier hun hele schoolperiode profijt van en jij, als leerkracht, dus ook! (Bron: Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong)

Verdieping

De achtergrondinformatie is heel helder geschreven en voorzien van duidelijke schema’s en plaatjes.Een map die uitnodigt om meer over het thema hoogbegaafdheid te leren.

Een prettige bijkomstigheid is dat het een heel betaalbaar instrument is. Voor € 149,00 ben je klaar.

Geplaatst in Leer- en spelmateriaal, Publicaties, Weblog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *