Door kinderen

Inspiratie door en voor kinderen

Zie je ze wel, de talenten in je klas?

Ik moet nog vaak denken aan Aart Staartjes, beter bekend als ‘meneer Aart uit Sesamstraat’. Hij vertelde tijdens de uitzending van ‘sterren op het doek’ dat zijn broer vrééselijk goed kon leren. Zeker in tegenstelling tot Aart. Dit waren letterlijk de woorden van Aart: ‘ik bakte er niets van op school’. Dit had kennelijk veel […]

Lees verder

Slim van jezelf of slim gemaakt?

Ik vraag Boris (9) wat voor kinderen er bij hem in de plusklas zitten. B. denkt even en zegt vervolgens: “nou er zitten hele slimme kinderen in de plusklas maar die zijn van zichzelf slim. Er zitten ook kinderen in de plusklas en die zijn slim gemáákt. Ja die zijn slim gemaakt door hun ouders….”

Lees verder

Disharmonisch profiel: net een omgekeerde colafles

Als ik Bas (11) een vraag stel duurt het lang voordat hij het antwoord geeft. Bas: “ja, ik weet het wel maar ik vind het lastig om het goed uit te leggen. Mijn hoofd is net een omgekeerde colafles; er zit veel in maar het komt er moeilijk uit.” Namen in deze rubriek zijn gefingeerd)

Lees verder

Hoogbegaafd en moeite met concentreren in de klas

Ook nu heeft Sterre (11) weer een mooie tip om tot betere leerresultaten te komen. Deze keer vertelt ze wat ze doet als ze moeite heeft met concentreren in de klas: “Concentratie…?! Als ik in de klas zit, bezig met mijn rekensommen, vind ik het soms heel moeilijk om me te concentreren: Jongens gooien met […]

Lees verder

Eindcito 8

Sterre heeft deze week, net als vele andere achtstegroepers,  de Cito eindtoets. Sterre vertelt hier hoe ze omgaat met deze spannende uitdaging. “Ja, in groep acht is het zover: de eindcito in aantocht! Aan de ene kant verheug ik me erop, aan de andere kant heb ik er totaal geen zin in… Taal gaat heel […]

Lees verder

Sterre vertelt: werkstuk en spreekbeurt filosofie

Ik heb dit jaar ( groep 7 ) mijn spreekbeurt gehouden over filosofie. Filosofie is goed nadenken over iets door er vragen over te stellen. Ik moest als eerste of als tweede mijn spreekbeurt houden. Ik vindt het nooit leuk om mijn spreekbeurt te houden. Ik ben altijd zenuwachtig. Ik ben van mezelf best wel […]

Lees verder

Sterre vertelt: oefenen voor de Cito

Laatst vertelde mama mij dat ze Citotrainer had gekocht: een cd-rom met Citovragen. Nu zul je je misschien afvragen:”waarom oefenen met Cito? Ik ben altijd heel zenuwachtig met toetsen. Met taal valt het nog wel mee, maar rekenen… Dat gaat meestal niet helemaal goed. Ik ben altijd gestresst om niets, want mijn resultaten zijn altijd […]

Lees verder

Sterre vertelt over haar werkstuk en spreekbeurt

“Binnenkort gaan jullie een werkstuk schrijven, en daarna houden jullie een spreekbeurt over jullie onderwerp. Groep zes moet het over een dier doen want anders is het te moeilijk,” zei juffrouw vlak voor we naar huis gingen. Oei, dacht ik, meteen in paniek. Kan ik dat wel? Welk dier moet ik kiezen? Waarom is iets […]

Lees verder

Sterre’s nachtmerrie over niet gehoord worden

Ik wil al een tijdje een nieuwe plek in de klas, want ik zit in een groepje met mijn vriendinnen. Heel gezellig, zal je nu wel denken, maar het is heel vervelend als we moeten werken. Eerst is het stil. Dan begint iemand te praten, iemand anders zegt dan: Ssst! En dan: Ja maar, als […]

Lees verder

Sterre: van yoga word ik rustig en vrolijk

Sterre (9): “Ik doe tegenwoordig bijna elke avond yoga of sport met mijn moeder. Daardoor ga ik vaker rustig naar bed en sta ik vrolijker op. Bovendien is het ook nog gezond, want elke keer kan ik al meer oefeningen goed uitvoeren. Ik breng nu ook veel meer tijd met mijn moeder door. Daar word […]

Lees verder

Wizzkids onder de loep door Jorn

Even voorstellen Hallo allemaal, Ik ben Jorn en ik ben 11 jaar en in groep 8 kreeg ik begeleiding bij Smart-Ease. Ik kreeg vaak coöperatieve spellen en denkspellen mee waaronder Wizzkids. Ik wil jullie kort de pluspunten van dit spel vertellen: Wizzkids is een leuk en gezellig spel Het is bijna voor de hele familie […]

Lees verder

Sterre (9) vertelt over rekenen met Pluspunt

Ik werk op school aan Pluspunt. Dat is een rekenwerkje. Maar het gaat niet zo goed. Want in maart zei mijn juf: “Het Pluspunt-boek van groep 6 moet voor de zomervakantie af zijn.” “Oei!” dacht ik, want ik was nog maar in blok (hoofdstuk) 4 van de 12! En in juli begon de vakantie al. […]

Lees verder

Sterre ging naar de museumjeugduniversiteit

Ik ben zondag 19 februari naar de museumjeugduniversiteit geweest. Het ging over archeologie. Het was het eerste college. In totaal zijn er 5 colleges: 2 over archeologie en 3 over paleontolochie. Het college werd gegeven door Henk van der velde. Hij vertelde over: wie ligt er onder de kerk in Oldenzaal. Er zijn verschillende musea […]

Lees verder

Even voorstellen: Sterre en haar uitdagingen

Sterre is 9 jaar en zit in groep 6 van een Montessorischool. Ze vindt het een fijne school en het schoolwerk gaat haar meestal makkelijk af. Maar in groep 5 begon ze zich zo te vervelen, dat het een tijdje niet goed met haar ging. Met behulp van Smart-Ease heeft ze geleerd om zelf haar […]

Lees verder

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

In 2011 interviewde ik Jorn, Merel en Thijn, toen respectievelijk 10 en 9 jaar oud. Jorn, Merel en Thijn gingen destijds met veel weerstand naar school: ze voelden zich niet gezien, begrepen en kregen voor hun gevoel geen erkenning voor hun behoeftes. Ze waren enorm gedreven om mee te werken aan dit interview. Uit de […]

Lees verder