Kijktips

Op deze pagina vind je video’s en vlogs

schreeuwen-met-kind

Hoogbegaafd en inzicht in emoties

Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies maakten me erg nieuwsgierig. Het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!!

Transfer van plusklas naar reguliere klas

Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Help, mijn kind is onhandig!

Brammetje Baas en co Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste […]

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

Als ik Minister van Onderwijs was….. Visie (hoog)begaafde kinderen op passend onderwijs In het onderwijs is men gewend om niet MET kinderen maar OVER kinderen te praten als het gaat om leerresultaten en passend onderwijs. Jorn, Merel en Thijn bewijzen dat je beter MET kinderen kunt praten. Hun plannen zouden de leeropbrengsten aanzienlijk kunnen vergroten. […]

Geloof in jezelf! – de film Proof

If you don’t believe in yourself, who will believe in you? Gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van David Auburn: winnaar Pulitzer Prijs. Misschien herken je het bij jezelf dat je enthousiast aan iets begint en dat tijdens het proces naar het einddoel je motivatie afneemt. Hoe makkelijk is het dan om allerlei redenen te bedenken […]

Little man Tate: Wat is geluk?

Dede weet al bij de geboorte van haar zoon Fred, dat dit kind iets heel bijzonders heeft. Als hij opgroeit blijkt dat hij anders is dan zijn schoolgenootjes. Hij vindt maar moeizaam aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes.  maar is een genie op het gebied van wiskunde, het milieu, kunst etc. Zijn moeder probeert zijn leven zo […]

Extraordinary measures: de kracht van samenwerken

Samenwerken is iets waar hoogbegaafden vaak een hekel aan hebben. Ze klaren de klus liever in hun eentje. Voor leerkrachten en ouders een uitdaging om hen het nut van samenwerken in te laten zien. In ‘Extraordinary measures’ laten de hoofdrolspelers Brendan Fraser en Harrison Ford zien wat het gevolg kan zijn als mensen met verschillende […]

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Hoogbegaafdheid: gave of probleem?

Hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie geen probleem. In de praktijk blijkt echter dat het vaak moeilijk is om hoogbegaafde leerlingen te signaleren en vervolgens het onderwijs goed op hen af te stemmen. Excellente leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om te kunnen excelleren. In deze video vertelt Dr. Lianne Hoogeveen, coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek […]

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.