Uit de praktijk

Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs

bigstock-720x380Ice-cream-splashed-in-the-sand-67654573_294

Over de ijstijd en onderwijsvernieuwing

En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]

bigstock-Unhappy-Depressed-Woman-5275716_3e2

Onrecht: wil je gelijk of geluk?

Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen.

incognito 2 720 x 380

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]

boos-meisje

Hooggevoelig en een sterke eigen wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hooggevoelig maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]

jongen-met-vliegbril

Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]

jongen-met-pet

Nathan (11): “Waarom ik Cito haat.”

Op verzoek van de intern begeleider analyseer ik de toetsresultaten midden groep 8 van Nathan. De resultaten vielen namelijk erg tegen. Nathan (11 jaar) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Hij heeft de basisschool altijd met groot gemak doorlopen. Hij heeft zelfs een klas overgeslagen. De resultaten van de Cito geven nu een heel […]

sip-meisje

Cito-angst: een slechte raadgever

Hoe frustrerend is het als je veel meer kunt dan de Cito-uitslag doet vermoeden. In het ideale geval zou de leerkracht die de kwaliteiten van de leerling kent, dit relativeren. Maar in het geval van Madieke komt de uitslag hard aan. Ze is door de Cito-uitslagen zo onzeker geworden dat ook de resultaten van de […]

jongen-op-school

Als je hoogbegaafde kind vastloopt in het onderwijs

13 tips voor een succesvolle begeleiding Als je niet goed in je vel zit, veroorzaakt dat stress. Dat geldt voor ons allemaal. Maar hoe die stress zich uit, is bij iedereen anders. Bovendien: een kind dat maanden en soms zelfs jaren in een stressvolle situatie heeft moeten functioneren en zich niet begrepen voelde, is niet […]

image1 720x 380 deel 3

Hoogbegaafd en onderpresteren

Eindelijk naar school – een ouder vertelt Hoera, onze Tycho werd 4 jaar en mocht eindelijk naar school. Stoer, want daar zou het allemaal gaan gebeuren! Toch? Van sociaal naar stil Vol enthousiasme ging Tycho zijn eerste dag tegemoet. Onze Tycho, die altijd zo nieuwsgierig was, vol vragen zat en alles wilde weten – tot […]

kerststal_dekker_e1c-1

Over de kerstgedachte, het kastje en de muur

Nog even en het is weer kerst. Als kind werd ik al gegrepen door het verhaal van Maria en Jozef, die in de koude decembernacht onder moeilijke omstandigheden op zoek waren naar een plek om te overnachten. Ik snapte maar niet dat een herbergier een hoogzwangere dame onderdak kon weigeren. Dat maakte me zo boos! […]

bigstock-720x380Working-Together-2300465_ea1

Hoogbegaafde kinderen en samenwerken

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. In dit vijfde deel: de uitdaging van het samenwerken. Samenwerken is niet alleen voor kinderen lastig. Ook veel volwassenen hebben er moeite mee. Maar hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen nog minder gemotiveerd om samen te werken […]

jongen-met-koffer

hoogbegaafd en autonoom

Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik terug aan vorig najaar. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via Whatsapp weten dat […]

schooljongentje

Gevoelig hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving.  Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]

Henriëtte Dekker Smart-Ease

Smart-Ease in Enschede: hoe het begon

Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school.  Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]

ongemotiveerde leerling

Hoogbegaafd en ongemotiveerd

“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Een andere school is dat nou de oplossing?

Oog voor talent Smart-Ease

Lachend leren

Als we het hebben over de uitdagingen die we met onze kinderen te gaan hebben, zegt een goede vriend van ons altijd: “Ja, aj knien’n hebt, hej köttels.” (voor de niet Tukkers onder ons: als je konijnen hebt, heb je keutels.)  En zo is het. Kinderen vragen aandacht en soms extra ondersteuning en dat kost […]

jongen-met-koffer

Slim op vakantie met hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafd ben je niet alleen op school. Ook als je op vakantie gaat, blijven de leerhonger, de gevoeligheid en andere eigenschappen die deze kinderen kunnen hebben in alle hevigheid aanwezig. Als je allemaal een fijne vakantie wilt beleven, is het verstandig hier rekening mee te houden bij het maken van vakantieplannen. Natuurlijk zijn niet alle […]

jongen-met-pen Smart-Ease

Het beleid ten koste van het kind

‘Verdraaid onderwijs’ Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt ze, in zijn gelijknamige boek,  ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er lekt veel energie en […]

sip-meisje

Passend onderwijs voor hoogbegaafden

Aandacht maakt alles mooier Het is zaterdagavond. We hebben zojuist een bezoekje gebracht aan Ikea. De nieuwe kamer in Groningen van onze zoon is veel groter dan zijn vorige , dus moesten er een paar nieuwe spullen gekocht worden. Terwijl hij de winkelkar wegbrengt, kruip ik weer achter het stuur. Mijn aandacht gaat ondertussen naar […]

wat wil je volgend jaar leren Smart-Ease

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden [youtube Hn24hfGHt1o Begeleiding van hoogbegaafden?] Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt nadat ik het op social media gepost had. Daarom wil ik een vervolg maken.

lachen-in-camera

Voor het eerst naar de brugklas

Ervaringen van (hoog)begaafde brugklassers en hun ouders Nog even en het herfstrapport gaat weer mee naar huis. Voor veel kinderen en hun ouders een spannend moment. Ik denk regelmatig aan de leerlingen die ik de afgelopen jaren heb begeleid. En daarom besloot ik hen te mailen. Een aantal ouders waren me al voor. Van hen […]

sip-meisje

NIO: ja of Nee?

Wat je moet weten voordat je de NIO-test af laat nemen Ik sta in een rij voor de kassa van een plaatselijke supermarkt als Ellis,  de moeder van Marije,  me aanklampt. “Ik heb een brief over de NIO ontvangen. Ik twijfel erg of ik toestemming ga geven. Marije is altijd zo onzeker bij zulke toetsen. Stel,  ze […]

huilend-op-de-grond

Als je hoogbegaafde kind moeite heeft met veranderingen

Vakantie voorbij en met tegenzin naar school Vakantie, heerlijk. Kon je dat gevoel van vrijheid maar vasthouden. Maar op zaterdagmiddag begint bij veel kinderen het besef dat ze maandag weer naar school moeten, al te knagen. Herken je dat,en was je kind het afgelopen weekend ook niet te genieten? Zette je kind vanochtend ook de hakken […]

bigstock--Ky_succes720x380132969065_07e

Hoogbegaafd en schoolkeuze

Schoolkeuze: het gaat niet om de ‘tent’ maar om de docent Veel ouders vragen mij of ik een geschikte school weet voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te […]

bigstock--verdrietige_jongen 720x380161253599_851

Leren leren: begrijpend lezen

Begrijpend lezen (Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, vallen onder leren leren een aantal deelvaardigheden. In dit blog bespreken we begrijpend lezen.

lachen-in-camera

Leren leren: organiseren

Organiseren (Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te […]

jongen-met-vest

Hoogbegaafd en schooladvies

Citoscore en schoolsucces Deze week start de eindcito voor groep 8. Dit keer voor het eerst in april. De meeste kinderen hebben al een voorlopig schooladvies gehad.  Een spannende tijd voor ouders en kinderen. Deze periode doet me altijd weer denken aan Maarten, een hoogbegaafde onderpresteerder. Uit de praltijk: Maarten Toen Maarten in groep 8 […]

Leren leren: plannen en uitvoeren

Plannen en uitvoeren (Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef valt onder leren leren een aantal deelvaardigheden. In dit deel bespreken we deelvaardigheid 2: plannen en uitvoeren.

bigstock-720x380Father-helping-son-with-his-ho-170714891__1__9fe

Leren leren: het zweet op de juiste rug

Het is zondagochtend. Als ik me in de badkamer klaarmaak voor het ontbijt,  hoor ik mijn dochter uit de keuken roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wil ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedenk ik me nog net op tijd wat verstandiger is: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]

Leren leren: secuur werken

Secuur werken (Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? […]

Ruimte aan jouw talent

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel gesprekken gevoerd met leerkrachten. Heerlijk om zoveel professionals tegen te komen die een ontwikkelingsgerichte houding hebben en samen met jou willen onderzoeken wat er nodig is om een kind in zijn kracht te zetten. Deze week liep het helaas even heel anders. Herken je dat dat je van […]

Hoogbegaafde meisjes

Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas […]

sip-meisje

Delegeren moet je leren

Zit je net goed en wel op je werk, gaat je mobiel. Je kind heeft een werkstuk op de keukentafel laten liggen dat vandaag moet worden ingeleverd – of je dat in de koffiepauze even kunt brengen. Of je zit na een lange dag ploeteren net lekker op de bank met een kopje koffie en […]

Hulp durven vragen

Veel (hoog)begaafde kinderen,  vooral meisjes, maken zich er ‘schuldig’ aan: geen hulp vragen als ze iets lastig vinden. Ze verspillen veel tijd, omdat ze koste wat kost zelf de oplossing willen vinden. Daarbij houden ze zich zo stil, dat ze  bijna onzichtbaar zijn in de klas. Er zijn leerkrachten die er wel 30 van in […]

Executieve functies: van slim naar zelfstandig

Praktische tips op weg naar zelfstandigheid Niets is zo frustrerend als te moeten toezien hoe je veelbelovende zoon of dochter worstelt met de gewone dagelijkse taken. Klasgenootjes doen trouw hun huiswerk, nemen de briefjes van school mee naar huis en oefenen topo en dictee voor het slapengaan. Hoe komt het dat jouw zoon, die allang […]

Hoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis

Hiaten in de kennis Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De afgelopen maanden heeft Smart-Ease op basis van praktijkvoorbeelden aandacht besteed aan die uitdagingen. In dit achtste en voorlopig laatste deel: de uitdaging van het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen […]

jongen-met-pen Smart-Ease

Uitdaging 7 voor hoogbegaafde kinderen: hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit zevende deel: de uitdaging van de prikkelverwerking.

Uitdaging 6 voor hoogbegaafde kinderen: zelfstandig werken

Zelfstandig werken Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit zesde deel: de uitdaging van het zelfstandig werken. […]

Uitdaging 4 voor hoogbegaafde kinderen: frustratietolerantie

Frustratietolerantie Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit vierde deel: de uitdaging van de frustratietolerantie.