In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. Het was een erg geslaagde week. Hier volgt een terugblik met o.a. de ervaringen van de deelnemers en de planning voor de volgende themaweek ‘Hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs’.
Thema-avond
De week ging van start met een thema-avond. De belangstelling onder ouders en leerkrachten was erg groot.
De volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- Wat is hoogbegaafdheid?
- Hoe herken je hoogbegaafdheid bij peuters en kleuters?
- Welke patronen zie je in het gedrag en het denken?
- Een casusbeschrijving van twee kinderen: Michiel en Sophie
- Wat kunnen ouders doen om hun kind goed te begeleiden?
- Wat kunnen professionals (leerkrachten, consultatiebureau-artsen etc.) doen om het kind optimaal te begeleiden?
- Wat kunnen Smart-Ease en Doumée voor ouders en professionals betekenen?
Tijdens de pauze kon men inspiratie opdoen bij de informatiestand met materiaal voor hoogbegaafde peuters en kleuters. Een groot deel van het materiaal werd ter beschikking gesteld door spellenspeciaalzaak ‘de Dondersteen’ te Hengelo.
Spreekuur
Na deze thema-avond konden ouders en professionals een afspraak maken met Smart-Ease en Doumée. Op deze manier werd hen de gelegenheid geboden vragen te stellen met betrekking tot hun eigen kind of leerling. Veel bezoekers hebben dit spreekuur als erg plezierig ervaren:
Moeder van de zesjarige R.: “ik krijg nu bevestiging van mijn eigen waarneming. Ik maakte me altijd zorgen over de ontwikkeling van onze dochter. Ze is namelijk altijd enorm boos en druk als ze terugkomt van school. Dit werd altijd afgedaan met:’ach,maak je geen zorgen, ze is gewoon speels’. Op school gedraagt ze zich namelijk voorbeeldig. Juf wil wel 30 meisjes zoals onze dochter in de klas. Ik wilde niet de zeurende ouder zijn dus probeerde ik tot nu toe maar te roeien met de riemen die ik had. Ik weet nu dat ze zoveel energie overheeft omdat ze ondervraagd wordt. En ja, je hebt gelijk, ik moet opkomen voor mijn eigen kind en niet denken dat ik een zeurende ouder ben. Ik ga vandaag nog een afspraak maken met de leerkracht.”
Mw. S. (groepsleerkracht groep 1): “Nu snap ik waarom Joris altijd ‘saai!!’ zegt als ik hem uitdagend werk aanbied. Hij is bang om fouten te maken!! Hij legt de lat erg hoog voor zichzelf. Ja en ik moet toegeven dat ik hem vaak overschat. Hij praat ook altijd zo wijs en overtuigend. Misschien waren de werkjes toch echt te lastig voor hem. Vandaar dat hij ‘s nachts misschien weer in bed plaste. Ik zal hem nu eerst werk aanbieden dat hem interesseert en wat lukt en van daaruit kleine stapjes zetten buiten zijn comfortzone. Zoals jullie al zeiden ‘proberen is leren!’ Ja daar kan ik zelf ook nog wat van leren want ik merk dat ik het zelf ook zo graag goed wil doen.
Peuter- en kleuterspeelmiddag
Op woensdagmiddag waren er twee peuter-en kleutergroepen. Terwijl de kinderen samen met Rolinda Veldkamp van Doumée aan de slag gingen met allerlei aciviteiten, gingen de ouders in gesprek met mij. De ouders zagen veel herkenning in elkaars’ ervaringsverhalen. Van veel ouders kregen we terug dat ze het erg prettig vonden dat ze op deze manier hun zorgen kwijt konden en aan de slag konden met de tips.
Voor de kinderen was dit een heel mooi moment om met ontwikkelingsgelijken aan de slag te gaan. De energie spatte er vanaf.
Televisiedebuut
Na een interview voor TVEnschede FM kwam TVEnschede om een hele mooie compilatie van deze middag te maken:
Smart-Ease helpt
Maak jij je zorgen over je kind of heb jij vragen over de begeleiding van je (hoog)begaafde peuter of kleuter? Maak een afspraak
Maak nu een afspraak