Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […]
Lees verderBeelddenken is iets dat veel voorkomt bij hoogbegaafde kinderen. Lees hier wat ik zoal meemaak met de beelddenkers in mijn praktijk.
Boeken over hoogbegaafdheid voor (en soms ook door) kinderen
Ik krijg regelmatig de vraag van ouders, leerkrachten en andere professionals of ik een boek aan kan raden over hoogbegaafdheid. Ik heb er inmiddels heel wat gelezen. En ik merk dat er steeds meer boeken over dit onderwerp verschijnen. Mijn boekenkast is inmiddels aardig gevuld. Gelukkig wordt er niet alleen over hoogbegaafde kinderen geschreven, maar […]
Lees verderHeeft jouw kind ook last van het ‘ik-weet-het-niet’-syndroom?
Ik stel Tim een vraag. Hij staart even naar het plafond en al snel hoor ik: “Hmm, ik weet niet.” “Ach joh, dat weet je best,” zegt de moeder van Tim geïrriteerd. En vervolgens weet ik nog nèt te voorkomen dat zij het antwoord voorzegt. ‘Ik weet niet’ zeggen doet Tim heel vaak. Als ik […]
Lees verder