“Hij kan goed rekenen. Beleeft ook plezier aan het rekenen. Maar joh, dat werktempo ligt vreselijk laag. Zijn werk is nooit af,” verzucht de leerkracht van Pepijn. “Hoe krijgen we dat tempo omhoog?” Herkenbaar?Ik krijg die vraag namelijk erg vaak van zowel leerkrachten als ouders. Dus Pepijn is zeker niet de enige. Uit de praktijk: Pepijn Pepijn is […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Waar komt dat volle hoofd vandaan??
Hoogbegaafde kinderen nemen de wereld om hen heen intens waar. De gevoelens die daarmee gepaard gaan, kunnen een kind overweldigen. En als je dan, gezien je leeftijd, nog niet beschikt over de benodigde levenservaring en vaardigheden om hiermee om te gaan, dan kunnen bepaalde ervaringen hen onzeker of angstig maken en veel stress veroorzaken. Ik hoor […]
Lees verderDwars kind?! Stel jezelf deze 7 vragen
Gedrag is communicatie. Maar in de praktijk zie ik vaak dat er NIET gezocht wordt naar de reden achter gedrag. We zetten meestal interventies in op het gedrag. We leggen het vergrootglas op het kind en vergeten daarbij in de spiegel te kijken. Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen pikken veelal de emoties op uit de omgeving. […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind neemt de regie over in huis”
Hoogbegaafde kinderen hebben behoefte aan autonomie. Maar als autonomie overgaat in regie dan wordt het tijd om eens te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt en wat je kind mogelijk spiegelt. Om die reden maakten de ouders van de 16-jarige Fedde een afspraak met mij. Hun kind was het afgelopen jaar veranderd van een sociale, […]
Lees verderWat doe je als je hoogbegaafde kind zichzelf wegcijfert?
Je hebt van die leerlingen waar leerkrachten er wel 100 van in de klas kunnen hebben: de ijverige, aangepaste hoogbegaafde leerlingen. Ze vragen geen hulp en zetten hun eigen gevoel vaak opzij. Het is als ouder heel moeilijk om te zien dat je kind zichzelf wegcijfert en zichzelf daarmee eigenlijk te kort doet. Josefien had […]
Lees verderVoor ieder kind een Cheetahpyjama?!
Misschien herken je dit wel: je moet een presentatie geven waar veel vanaf hangt. Je hebt je goed voorbereid. Eigenlijk heb je alles gedaan wat je kon doen om succesvol te zijn. Toch knaagt er iets van binnen. Het voelt nog niet helemaal goed. En dan ineens krijg je een ingeving: je besluit je gelukssokken […]
Lees verder“..Ja, dan maar dik dood!”
Ik kan me voorstellen dat je nu denkt ‘wat een titel’? Is dit spam?!….Nee hoor!! Ik wil je graag even voorstellen aan mijn schoonmoeder. Waarom? Omdat we kunnen leren van haar relativeringsvermogen. “..ja, dan maar dik dood!” was namelijk één van de gevleugelde uitspraken van mijn schoonmoeder. De hoge bloeddruk en haar overgewicht hebben haar er nooit van […]
Lees verderHoogbegaafd: hoe Hidde zijn eigen geluk saboteerde
“Henriëtte, iedere ochtend is het een strijd om onze zoon naar school te krijgen. We begrijpen het niet. Hij heeft een lieve, begripvolle leerkracht. Zijn talenten worden gezien en hij zou ze volop kunnen benutten. Maar hij lijkt te blokkeren bij rekenen. We zien thuis dat hij het kan maar op school laat hij het […]
Lees verderHoogbegaafd: rijpen of meten?
Op een zonnige zaterdagochtend werd ik wakker met het nieuws dat vrienden van ons grootouders zijn geworden van een kleindochter. Fantastisch toch?! Terwijl ik hen alvast een berichtje stuur om hen te feliciteren met het goede nieuws, denk ik aan dit kleine wereldwondertje dat nog een hele weg te gaan heeft: ze heeft nog heel […]
Lees verderWat kun je doen als de (leer)frustraties van je kind hoog oplopen?
“Dat heeft toch helemaal geen zin?!” Wintersport is voor mij altijd het ultieme middel om even uit mijn hoofd te komen en helemaal te ontspannen in de buitenlucht. Dit jaar gingen we naar het Ötztal.Om botbreuken te voorkomen besloot ik dit jaar eerst maar eens wat rustige afdalingen te maken.En zo sta ik dus geduldig […]
Lees verder