Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Mag je in het huidige toetssysteem wel leren van je fouten?
Van fouten maken kun je leren. De vraag is echter of het huidige toetssysteem dat mogelijk maakt. De meesten onder ons kunnen zich vast nog wel het gevoel van de eerste autorijles voor de geest halen: voor het eerst met een auto de weg op terwijl je nog helemaal niet weet hoe alles functioneert; ik […]
Lees verderHoogbegaafd: wat heeft me-time voor jou te maken met balans van je kind?
Me-time voor mama Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Ze pikken veelal de emoties op uit hun omgeving. Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het […]
Lees verderWeek van de hoogbegaafdheid
Van 6 -14 maart 2021 staat de ‘week van de hoogbegaafdheid’ weer gepland. Hoogbegaafdheid is een woord waar nog steeds veel misvattingen over bestaan. Veel hoogbegaafden kunnen nog steeds niet optimaal hun talenten inzetten. Daarom is er speciaal in deze week extra veel aandacht voor deze doelgroep. In Nederland en Vlaanderen worden er daarom in […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”
‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]
Lees verderUitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”
Ook deze week verliepen alle afspraken online. Het voelt af en toe alsof ouders en/of kinderen in de praktijk bij mij aan tafel zitten: de sfeer is relaxed, ouders en kinderen geven aan dat ze lekker zichzelf zijn. Kopje koffie erbij, af en toe wandelt de huiskat in beeld of roept er een kleuter die […]
Lees verderHoogsensitief en opstandig: “Mijn kind accepteert geen hulp. Wat nu?”
“Henriëtte, we zien onze dochter worstelen met de schooltaken. En als we hulp bieden, wijst ze alles af. Het enige dat we horen is dat alles ‘stom en saai’ is. Als we de lockdown zo door moeten dan vrees ik dat het er niet gezelliger op wordt thuis. Heb jij nog tips?” Irene, de moeder […]
Lees verderGratis toolkit over hoogbegaafdheid
Gaat je kind met weerstand naar school? Laat het niet de verwachte resultaten zien? Raak je uitgeput van de eindeloze discussies, emoties en energie van je kind? En heb je het vermoeden dat je kind meer dan alleen maar pienter is? Dan is jouw kind misschien wel hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid kan op het gebied van opvoeding […]
Lees verderKerstvakantie in Coronatijd: zo verveel je je nooit
Kerstvakantie, heerlijk! Maar nu tijdens de lockdown is het wel even schakelen: misschien was je net van plan om met de kinderen naar de ijsbaan te gaan of naar dat museum dat al een tijd op je lijstje stond. Helaas gaat dat niet meer door. Maar wat kun je nog wel doen tijdens deze lockdown? […]
Lees verderHoogbegaafd: van lijden naar leiderschap
Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]
Lees verder