7 spellen om je ruimtelijk inzicht te versterken

Er komen regelmatig kinderen bij mij in de praktijk die wat moeite hebben met ruimtelijk inzicht. Ze verslinden boek na boek en houden moeiteloos een complete spreekbeurt over elk onderwerp dat je maar aandraagt, maar blokjes terugdoen in een doos… Daarop blijven ze steken. Vaak vinden ze dat ook helemaal niet zo belangrijk. Ze zijn toch goed met woorden – waarom zouden ze dan hun ruimtelijk inzicht moeten ontwikkelen?

Toch is ruimtelijk inzicht iets dat we allemaal goed kunnen gebruiken – elke dag weer. Denk alleen maar eens aan bestellingen via internet: als je bestelling niet naar je zin is, zul je die ook weer terug in de doos moeten krijgen. Dat valt lang niet altijd mee. Het zijn dus zeker niet alleen kinderen die hier moeite mee hebben. Ik zal nooit vergeten hoe tijdens een spellenworkshop voor leerkrachten het opruimen van de spellen een van de grootste uitdagingen bleek.

Dus hup, met de neus uit de boeken en lekker passen en meten. Deze spellen maken dat ook nog eens erg leuk om te doen.

Jump’in XXL

Dit spel ziet er zo leuk uit met al die diertjes! Als speler moet je de konijntjes helpen om zich hup-hup-hup in veiligheid te brengen in hun holletjes. Daarvoor gebruik je andere konijntjes, paddestoelen en vossen.

Je vindt Jump’in XXL hier.

Penguins Pool Party

Nog zo’n spel met dieren dat er erg uitnodigend uitziet. Deze keer geven de 60 opdrachtkaartjes aan waar de pinguins moeten staan. Het ijs moet je zelf een plekje geven. En dat wordt steeds lastiger!

Bekijk Penguins Pool Party hier.

Squirrels Go Nuts

We blijven nog even in dierensferen, maar deze keer gaat het om eekhoorns die nootjes verstoppen. Dit spel was in 2018 speelgoed van het jaar. Door de stukken te verschuiven, moet je ervoor zorgen dat de nootjes onder de grond verdwijnen.

Bekijk hier de video van Squirrels Go Nuts.

Waterworld

Nog ééntje dan met dieren – deze keer kleine diertjes op en in het water. Waterworld is handig om mee te nemen, want het spel heeft de vorm van een boekje met een harde kaft. De stukken van het spel zijn platte magneetjes. Ze moeten zo geplaatst worden, dat dezelfde dieren te zien zijn als op in de opgave.

Ook fijn: Waterworld is aantrekkelijk geprijsd.

Temple Connection

Maar liefst 80 opdrachten heeft dit spel, dat in 2017 genomineerd was voor de titel Speelgoed van het jaar. Spelers moeten wegen en bruggen op het spelbord plaatsen om de tempels met elkaar te verbinden. Ik vind dit spel echt een plaatje om te zien en het biedt lekker veel uitdaging.

Noah’s Ark

Noah’s Ark werkt volgens hetzelfde principe als Waterworld: een boekje met harde kaft en spelstukken in de vorm van magneetjes. Deze keer zijn het dieren die een veilig plekje op de ark van Noach moeten krijgen.

Hier kun je Noah’s Ark bekijken.

Smart Car

Voor de allerkleinsten is er Smart Car: een spel dat bestaat uit een chassis en houten blokken waarmee op allerlei verschillende manieren een auto kan worden gebouwd. Er zitten wel 96 opdrachten bij, verdeeld over twee boekjes voor verschillende ontwikkelingsniveaus.

Hier vind je de instructievideo van Smart Car.

Wat ik ook zo fijn vind aan al deze spellen is het tastbare: tijdens het spelen ben je voortdurend aan het voelen en niet alleen aan het kijken. Dat doen we allemaal al zo veel achter de schermpjes van onze telefoons, computers en televisies. Juist dat voelen maakt deze spellen voor veel kinderen onweerstaanbaar: als ze de stukken zien, moeten ze die gewoon vastpakken. En dat is de eerste stap!

Geplaatst in blog, Executieve functies, Leer- en spelmateriaal, Leren leren en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *