7 tips die ervoor kunnen zorgen dat je toch over gaat

Eerste Hulp Bij Hoogbegaafdheid en leren leren? Klik hier

Nog een paar weken en het schooljaar zit er weer op. Neemt bij jouw zoon of dochter de spanning ook toe? Is het erop of eronder en zou je kind wel wat tips kunnen gebruiken die net het verschil kunnen maken in over gaan of zitten blijven?

Bij Eva nam de spanning ook flink toe. In mijn eindejaarsblog schreef ik al over Eva. Je weet wel: de leerlinge  in de bovenbouw van het VWO; een pientere, kordate tante die heel goed weet wat ze na het VWO wil gaan doen.

Eva is een zelfredzame dame. Ze vraagt pas om hulp als er echt wat aan de hand is. Als ik mijn Whatsappbericht open lijkt het er inderdaad op dat de stress aan het einde van het schooljaar flink is toegeslagen bij Eva: “Henriëtte, ik zit er helemaal doorheen. Ik weet niet of het nog haalbaar is dat ik overga, Ik kan het echt niet opbrengen om nog een jaar langer op deze school te zitten…”

Hoe staat de balans?

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, hoeft zitten blijven voor sommige leerlingen geen drama te zijn maar ik weet dat voor Eva deze vlieger niet opgaat. Ze heeft zo duidelijk haar doel voor de vervolgstudie voor ogen. Zitten blijven zou haar alleen maar verder demotiveren.

Diezelfde middag zit Eva dus bij me aan tafel om te kijken hoe we het tij kunnen keren. We besluiten samen haar ‘persoonlijke bankrekening ‘op te maken. Ervaring leert dat je via deze mooie tip uit het boek ‘de zeven eigenschappen die jou succesvol maken’ in de ‘spiegel’ leert kijken: heb je vertrouwen en geloof in jezelf/heb je genoeg ‘geld’ of sta je in het ‘rood’?

Een meevaller

Om de moed erin te houden, beginnen we bij de pluspunten. Eva vertelt wat in haar optiek goed gaat.

De pluspunten:

Ik vat het even samen:

  1. Eva is pro-actief: ze heeft inmiddels de tip die ik haar in december gaf, ter harte genomen: ze heeft bijles ingeschakeld voor de vakken waar ze onvoldoende op staat.
  2. De bijles Lijkt inmiddels vruchten af te werpen. Eva heeft door de bijlessen een beter overzicht en inzicht gekregen in wat er nodig is om de lesdoelen te bereiken.Voor hoogbegaafde leerlingen zoals Eva, werkt deze topdown-aanpak veel beter dan de bottom-up-aanpak (in stapjes naar het einddoel) in het onderwijs.
  3. De cijfers kunnen nog opgehaald worden: na het opmaken van de balans, zag Eva dat het scenario minder somber was dan ze in haar gedachten had. Door de cijfers even zwart op wit op papier te zetten, werden er heel wat piekerballonnetjes doorgeprikt.
  4. Eva is een ster in het maken van een goede planning.….nu nog uitvoeren.

De minpunten:

  1. Uitstelgedrag: zoals gezegd maakt Eva altijd een fantastische planning maar uitvoeren … ho maar.
  2. Eva heeft geen routine in het maken van huiswerk. Ze maakt het huiswerk wanneer het haar uitkomt. En eerlijk: het komt haar niet zo vaak uit 😉
  3. Gebrek aan focus: Eva geeft eerlijk toe dat ze toch wel erg graag naar youtubefilmpjes kijkt en daardoor echt de tijd vergeet. Pas laat in de avond begint ze met leren. Dit gedrag heeft ze tot nu toe in stand gehouden omdat het met de resterende tijd tot nu toe net lukte om toch alle leerstof door te nemen. De laatste weken ontdekte ze dat er toch een aantal vakken waren die om meer betrokkenheid en verdieping vroegen. In die gevallen bleek de tijd dus echt te kort.
  4. Overschatten: uit het gesprek blijkt dat Eva gewend is om te leren op begrip. Eva bleek al snel tevreden met wat ze geleerd had. Het feit dat je de stof begrijpt is heel belangrijk  maar niet genoeg voor de toetsvragen die toch een beroep doen op het geheugen en waarbij de leerkracht geen genoegen neemt met ‘zo zit het ongeveer-antwoorden.’
  5. Tijd en energie verliezen aan zaken waar je geen invloed op hebt: Eva verzandt vaak in de rol van de aanklager in de dramadriehoek. Eva:”tja ik merk dat dit werkt als een handrem. Ik blijf dan hangen in alles wat ik oneerlijk vind. Dit kost teveel tijd en ik heb alleen mezelf ermee. De leerkrachten slapen er geen nacht minder om.”

“Je vragen zetten me goed aan het denken en nu ik deze balans zo in beeld zie, realiseer ik me dat de minpunten gemakkelijk om te zetten zijn naar de plus,” zegt Eva lachend.

Van ‘in de put’ weer ‘uit de put’

Ik zie en voel nu een heel andere energie bij Eva. Als ik mijn waarneming met haar bespreek bevestigt ze dit. “Ja, dit had ik echt even nodig. Ik merk dat ik me laat beïnvloeden door de donderpreken van de leerkrachten zo vlak voor de vakantie. Ik besef nu dat dat hun eigen stress is. Sommige klasgenoten hebben die donderpreek misschien nodig maar bij mij werkt het averechts. Ik krijg een soort blokkade in mijn hoofd. Dan praat ik mezelf de put in.

De komende weken maak ik gebruik van de volgende tips:

  1. Ik zorg voor een vast ritme. Elke dag begin ik op een vast moment met het uitvoeren van de planning.
  2. Als ik pauzeer ga ik even iets doen in plaats van een filmpje op youtube bekijken. Zal mijn moeder blij van worden, haha, want ik zal haar vaker vragen of ik een boodschapje kan doen of misschien eens een wasje kan ophangen.
  3. Ik stop met me druk te maken over zaken waar ik geen invloed op heb.
  4. Goed formuleren van een antwoord is dus belangrijk. Ik vind je tip om gebruik te maken van flashcards een hele goeie. Die ga ik aanschaffen.
  5. Ik maak direct weer een aantal afspraken voor bijles.
  6. Elke week check ik weer even mijn persoonlijke ‘bankrekening.’ Op die manier krijg ik een goed overzicht van helpende en niet-helpende factoren.
  7. Tot slot maak ik ook even een afspraak met de docenten van de vakken waar ik nu nog onvoldoende voor sta. Ik wil dat ze weten dat ik alles op alles ga zetten om over te gaan. Ik hoop dat ze me steunen in plaats van bang maken.”

We gaan voor goud.

Als ik Eva bij vertrek de hand schud, vraag ik haar:”Gaan we voor goud?” Ze kijkt me lachend aan en zegt: “dat doen we zeker! Ik houd je op de hoogte!

Ik zal Eva aanmoedigen en ik vertrouw erop dat Eva volgend jaar in de eindexamenklas zit.

Uit het oogpunt van privacy zijn de namen in dit blog gefingeerd.

Eerste Hulp Bij Hoogbegaafdheid en leren leren? Klik hier
Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Gedrag en emoties, Gedrag en opvoeding, Leren leren, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *