Boeken over hoogbegaafdheid speciaal voor leerkrachten

Ik krijg regelmatig de vraag van ouders, leerkrachten en andere professionals of ik een boek aan kan raden over hoogbegaafdheid. Ik heb er inmiddels heel wat gelezen. Veel daarvan zijn gericht op ouders van hoogbegaafde kinderen, maar er zijn ook boeken die hoogbegaafdheid bekijken vanuit het perspectief van leerkrachten en andere professionele begeleiders. Ik heb voor jou een selectie gemaakt van de boeken die ik je echt kan aanraden:

Kei in hoogbegaafdheid

De ondertitel ‘Het praktijkboek voor de leerkracht‘ geeft het al aan: dit boek bevat veel praktische tips voor leerkrachten en mag eigenlijk op geen enkele school ontbreken. 

Omgaan met hoogbegaafdheid op school

In Omgaan met hoogbegaafdheid op school benadrukt Renata Hamsikova onder andere dat de ene hoogbegaafde de andere niet is. Het opstarten van een plusklas is dan ook geen ‘one size, fits all’-oplossing waarmee alle hoogbegaafde kinderen in een school in één klap geholpen zijn. 

De 7 uitdagingen

In dit boek beschrijft Tijl Koenderink de 7 uitdagingen in het onderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen. De 7 uitdagingen is een praktisch handboek voor leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

Misdiagnose van hoogbegaafden

Helaas krijgen hoogbegaafde kinderen nog vaak ten onrechte een ‘etiketje’ opgeplakt, omdat hun gedrag verkeerd wordt geïnterpreteerd. Hoe voorkom je als leerkracht of hulpverlener dat je deze fout maakt? Misdiagnose van hoogbegaafden biedt handreikingen voor passende hulp. 

Handboek hoogbegaafdheid

Het Handboek hoogbegaafdheid is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs en vanuit professioneel oogpunt meer over hoogbegaafdheid wil weten. Het is geschreven door elf deskundigen op het gebied van hoogbegaafdheid en biedt een overzicht van de ontwikkelingen en visies op dit gebied. 

Hulpwaaier hoogbegaafdheid

Deze Hulpwaaier hoogbegaafdheid bevat tips en adviezen over (onder andere) de consequenties van hoogbegaafdheid in het algemeen en specifiek voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

Zicht op hoogbegaafdheid

Hoe combineer je een passend aanbod voor hoogbegaafde leerlingen met overvolle klassen, beperkt budget, ziekteverzuim en personeelsgebrek? Dit boek wil voorkomen dat leerkrachten zich overvraagd en soms ook onmachtig voelen en daardoor op gespannen voet komen te staan met ouders die willen dat hun kind geholpen wordt.

Werken met hoogbegaafde leerlingen

Het boek bevat verdiepende informatie, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn vertaald naar praktische handvatten en tips voor het werken met deze leerlingen in de klas. Aan de hand van casussen uit de praktijk worden diverse relevante thema’s behandeld, zoals motivatie, metacognitie en hooggevoeligheid. Rode draad in het boek is de vraag: Wat zou jíj als leerkracht basisonderwijs kunnen doen om deze begaafde leerlingen op een goede manier te ondersteunen?

De kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies

Janet van Horssen-Sollie is levenslooppsycholoog en doet wetenschappelijk onderzoek naar de levensloop van hoogbegaafden. In dit boek neemt ze je mee in de meest recente wetenschappelijke kennis over de levensloop van hoogbegaafden. Je leert bijvoorbeeld op welke leeftijd je hoogbegaafdheid voor het eerst kunt herkennen, wat hoogbegaafde kinderen en volwassenen nodig hebben en hoe ze tot bloei kunnen komen.

Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid

Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling.
Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:
• Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.
• Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.
• Kenmerken van gangbare misdiagnoses.
• Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.
• Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.
• Problemen in de ouder-kindrelatie.
• Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.
• Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional.
Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.

Welke boekentip heb jij die je collega’s absoluut moeten lezen.

Geplaatst in Blog, Boekentips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *