Communiceren met hoogbegaafde kinderen is leuk maar kan ook een flinke uitdaging zijn. Het zijn kinderen die kritisch ingesteld zijn en vaak een hoog rechtvaardigheidsgevoel hebben. Het zijn meesters in de eindeloze discussie.
Daarnaast heb je vast wel gemerkt dat hoogsensitiviteit ook een rol speelt in de communicatie: ze hebben vaak feilloos door wanneer je iets meent of niet.
Hoe voorkom je dat je in een eindeloze discussie belandt en dat je elkaar frustreert? Hoe zorg je dat je met je kind of leerling in verbinding blijft zodat je elkaar gaat begrijpen?
Regelmatig help ik in mijn praktijk ouders, kinderen en leerkrachten bij dit proces. Als jij ook hulp nodig hebt, help ik je uiteraard graag. Wil je liever direct aan de slag en ontdekken hoe je effectief kunt communiceren, dan heb ik deze boeken voor je verzameld:
Zo kun je mij bereiken
Dit van oorsprong Amerikaanse boek ‘Here’s how to reach me’ geschreven door Judith A. Pauley, Ph.D. Dianne F. Bradley, Ph.D. and Joseph F. Pauley, deelt waardevolle en praktische inzichten die al door vele docenten met succes worden toegepast. Door het identificeren van het basispersoonlijkheidstype van je leerling en het begrijpen van je eigen persoonlijkheidsstructuur, ontdek je hoe je al je leerlingen kunt motiveren en echt passend onderwijs kunt bieden.
Het boek is gebaseerd op de concepten van Dr. Taibi Kahler’s bestseller ‘the Mastery of Management.’
Dit boek geeft niet alleen inzicht aan leerkrachten maar is ook erg leerzaam voor ouders. Echt een aanrader!
Jérôme Lefeuvre heeft een versie van dit concept geschreven voor volwassenen: Ontdek process communication,
How2talk2kids
`Ik ga niet naar mijn kamer. Je bent niet de baas over mij!’
`Je doet gewoon wat ik zeg en daarmee uit’
Iedere ouder zal dit herkennen. Na afloop voelt zowel de ouder als het kind zich boos en gefrustreerd.
Gelukkig kan het ook anders. Adele Faber en Elaine Mazlish hebben een respectvolle manier van communiceren ontwikkeld waar alle partijen zich zoveel beter bij voelen.
Faber en Mazlish bieden praktische effectieve communicatievaardigheden, gebaseerd op de theorie van de bekende psycholoog dr. Haim Ginott, direct toepasbaar zijn op elk kind van 2 tot 20 jaar.
How2tal2kids broers en zussen zonder rivaliteit is ook een aanrader.
Vertrouwen in je klas
Hoe kan je zorgen voor een klimaat van waardering en wederzijds respect? Hoe kun je heftige emoties van kinderen en ouders en wrijvingen met collega’s waardig en respectvol hanteren?
Dit zijn enkele vragen die gaan over de vele uitdagingen die het werken in het onderwijs met zich meebrengt. Dit boek biedt leerkrachten, vaardigheden, kennis en handvatten om steeds weer, juist in stressvolle situaties, vanuit vertrouwen met jezelf en je omgeving aan te gaan.
Ook dit boek is niet alleen interessant voor leerkrachten maar ook voor ouders.
Geweldloos communiceren, hoe doe je dat?
Bij conflicten vallen we maar al te vaak terug op oude gedragspatronen: we willen gelijk krijgen, weigeren echt te luisteren gebruiken soms grove taal uit boosheid of angst. Kortom, niet effectief. Dit boek geeft praktische voorbeelden hoe je open en eerlijk kunt communiceren zonder verwijten en kritiek. Het boek is geschreven door Marshall B. Rosenberg, klinisch psycholoog.
Positive discipline: parenting tools
Wil je de relatie met (je) kinderen verbeteren en hen helpen in hun kracht te staan, dan is dit boek iets voor jou.
Een boek met veel voorbeelden over Positive Discipline in de praktijk en een schat aan adviezen.
In dit boek ontdek je hoe je:
- De communicatie kunt verbeteren
- Machtsstrijd kunt voorkomen
- De gevaren van loven en prijzen kunt vermijden
- Kunt bouwen op kracht, niet op zwakte
- De verantwoordelijkheid bij het kind kunt laten, zonder het zelfvertrouwen aan te tasten
- Kinderen leert hoe ze moeten denken, niet wat ze moeten denken
- Samenwerking bereikt, thuis en op school
- Leer je het gedrag van je kind te begrijpen en te vertalen
- Kennis over prioriteiten en levensstijl kunt gebruiken
- Vriendelijk en vastberaden tegelijk kunt zijn
- en nog heel veel meer…
Van deze versie bestaat ook een Nederlandse vertaling. Helaas wel veel duurder maar wellicht vind je dit wel gemakkelijker.
Red mij niet
Praktisch handboek over hoe je iemand die het zwaar heeft daadwerkelijk tot steun kunt zijn in plaats van meteen het probleem te willen oplossen.
Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat terwijl je bedoeling juist zo goed was… Herkenbaar?
Dus voordat je er erg in hebt beland je in de dramadriehoek. Uit liefde voor je kind wilde je het redden. Waaróm wil je je kind redden? En is redden eigenlijk wel hetzelfde als liefde tonen? Sanne van Arnhem legt het in haar boek ‘Red mij niet’ duidelijk uit
Ik denk ook aan de boeken ‘Mijn hoogbegaafde puber’ van Suzanne Buis en ‘Pubers zijn leuk! Van Tischa Neve.
En iets heel anders ‘Het hoogstimulatieve kind’ van Gerarda van der Veen