Hoogbegaafdheid en de cirkels van invloed en betrokkenheid

Voor mijn werk als specialist in hoogbegaafdheid ben ik altijd nieuwsgierig naar de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op dit gebied. Daarbij zoek ik altijd naar hulpmiddelen om hoogbegaafde kinderen beter bewust te maken van zichzelf en hoe ze de regie kunnen nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijk vind ik de cirkels van invloed en betrokkenheid van Stephen Covey één van die mooie hulpmiddelen. Het was mijn grote wens om dit beeldend te maken in een animatie voor kinderen. En dat is gelukt! Ik vertel je graag hoe ik dit heb aangepakt en laat je onder aan deze blogpost uiteraard het eindresultaat zien.

De cirkels van Stephen Covey

Je hebt vast al wel eens van Stephen Covey gehoord. Hij was een Amerikaanse auteur, filosoof en managementdenker die met zijn ideeën een positief verschil heeft gemaakt in veel mensenlevens. Zijn bekendste boek is wel ‘de zeven eigenschappen van effectief leiderschap.’ Zijn zoon Sean heeft hier een vertaalslag van gemaakt voor kinderen: ‘de zeven eigenschappen van happy kids.’
Covey beschrijft in zijn boek twee cirkels waarbinnen je actief bent.

De cirkel van betrokkenheid

De grootste cirkel, de buitenste, is de cirkel van betrokkenheid. Binnen deze cirkel valt alles waar je op een één of andere manier bij betrokken bent, maar waar je niet direct invloed op uit kunt oefenen. Covey adviseert om geen aandacht te besteden aan zaken die zich in de cirkel van betrokkenheid bevinden. Als je het toch probeert, is de kans heel groot dat het je niets oplevert. Dit frustreert enorm en kost alleen maar negatieve energie.

De cirkel van invloed

De tweede (binnenste) cirkel die Covey onderscheidt, is de cirkel van invloed. Binnen deze cirkel vallen alle omstandigheden en personen waarbij je betrokken bent én waar je wel invloed op kunt uitoefenen. Volgens Covey kun je je hier het beste op richten.

Hoogbegaafdheid en de visie van Covey

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak enorm veel ideeën over  dingen die hen zelf maar ook andere mensen aangaan. Ze zijn nieuwsgierig en ondernemend en willen dan direct aan de slag om zaken te veranderen. Helaas merken ze al erg jong dat er grenzen zijn in wat je kunt beïnvloeden. En uiteindelijk zien ook de meest volhardende kinderen dat het een zinloze strijd wordt. Dit frustreert natuurlijk enorm en kost een hoop energie. Energie die je veel beter kunt inzetten voor zaken waar je wel invloed op hebt. Aan de hand van de cirkels van Covey wordt dit snel inzichtelijk.

De ‘geboorte’ van een animatie

En toch miste ik een filmpje om de visie van Covey nog sneller te laten indalen. Maar alles wat ik vond was gericht op volwassenen. Er zat niets anders op dan dat ik zelf iets zou maken. Maar goed, waarom zelf iets maken als er mensen zijn die dat veel beter en sneller kunnen dan jij. En zo zocht ik contact met Frank Boxman, animator bij Mutant Worm. Hij had weinig uitleg nodig om mijn idee te begrijpen en vorm te geven. Hij zou zorgen voor de animatie als ik zou zorgen voor een tekst van 125 woorden en een voice-over die de tekst zou inspreken. 125 woorden zou nog een uitdaging worden. Ja en waarom zelf zwoegen op een tekst terwijl  in mijn optiek dat niemand beter kan dan Sandra van Bijsterveld? En ja hoor, zoals van haar gewend, ontving ik binnen no time een heldere tekst in exact 125 woorden. En zo ontstond er een mooie samenwerking, of om in termen van Covey te spreken ‘synergie.’ Samen kunnen we immers meer dan alleen.
Intussen was Frank al een flink eind op weg met de animatie. Binnen een zeer kort tijdsbestek zag ik hoe de animatie tot leven kwam. Razendknap hoe snel hij op creatieve wijze een vertaalslag kon maken. En nu moest de tekst natuurlijk nog ingesproken worden. Sandra motiveerde mij om dit vooral zelf te doen en stiekem vond ik dat zelf eigenlijk ook een leuke uitdaging. Ik had al bewondering voor voice-overs maar na dit avontuur nog meer.

Het eindresultaat

En daar zat ik dan in de eerste week van de vakantie. Buiten wees de thermometer 36 graden aan en ik zat op advies van Frank onder een deken de tekst in te spreken. Op die manier voorkwam je namelijk dat mijn stem in de open ruimte zou nagalmen. Na een aantal pogingen (want ja, ook ik ben niet snel tevreden) vond ik uiteindelijk dat het bestand naar Frank gestuurd kom worden. Goed en wel op vakantie zag ik al op social media dat Frank aankondigde dat de animatie klaar was. En vandaag deel ik hem met gepaste trots met jullie:
En nu ben ik benieuwd: waaraan besteed jij het komende schooljaar je energie? Aan de cirkel van invloed, of aan de cirkel van betrokkenheid?
Geplaatst in blog, Kijktips, Leren leren, Uit de praktijk.

4 reacties

  1. Wauw Henriette, wat heb je dit geweldig aangepakt en met super resultaat! De animatie maakt het mooi beeldend en jouw tekst is heel duidelijk. Hier gaan veel kinderen baat bij hebben! En wat gunnen we ze dat hun energie hen positiviteit oplevert!

  2. Dank je Maaike!! Dat is inderdaad mijn doel: focus op waar je invloed op hebt. Initiatief nemen en verantwoordelijkheid en dat om weten te zetten naar zelfvertrouwen en positieve energie. Hoe mooi zou dat zijn!! Ik gun het hen van harte. En om in Coveytermen te spreken: het levert een win-win situatie op want uiteindelijk heeft de leerkracht hier ook veel profijt van maar de ouders ook.

  3. Een prachtige , helder animatie. De 7 eigenschappen van Happy Kids zetten we ook wel eens in op school. Mooi om te merken dat kinderen zichzelf herkennen in de verhalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *