Concentratieproblemen of te weinig uitdaging?

“Als ie niet uitgedaagd werd, had je niets aan hem. Als hij niet opgesteld werd was het onweer in Tilburg.’ Dit zijn de woorden van de voormalige jeugdtrainer van Virgil van Dijk. Deze van oorsprong Nederlandse voetballer is tegenwoordig een zeer succesvolle verdediger bij Liverpool.

Dagdromers en prikkelzoekers

Virgil had geluk met een trainer die goed kon kijken achter het gedrag van Virgil. De kans was anders groot geweest dat dit talent een ander pad had gekozen dan de voetballerij.
Als hoogbegaafde kinderen niet voldoende worden uitgedaagd zie je vaak dat ze afdwalen met hun gedachten, ook wel ‘mind-wandering’ genoemd. Anderen zoeken juist prikkels en dat doen ze niet altijd op een wenselijke manier. Dit deed voetballer Virgil hoogstwaarschijnlijk ook als hij ondervraagd werd.

Gevolg van te weinig uitdaging

Helaas wordt het ‘dagdromen’ en het prikkelzoekgedrag in het onderwijs niet altijd gezien als een gevolg van te weinig uitdaging. Meestal wordt er gekeken naar gedrag en op basis daarvan worden er interventies ingezet. Voor je het weet ben je dan nog verder van huis. Niet zelden hangen er labeltjes in de lucht (ADD/ADHD)

Ons brein en te weinig uitdaging

Wanneer ons hoofd maar voor een klein deel wordt geprikkeld door de taak zelf dan hebben we meer ruimte over om andere prikkels om ons heen op te nemen. In dat geval hebben we veel meer last van omgevingsprikkels zoals iemand die voorbij je tafeltje loopt of als iemand naast je zit te praten.
Intelligentie speelt hier in je nadeel. Er is een duidelijk verband tussen iemands IQ en de capaciteit van je denkbrein. Hoe intelligenter je bent, hoe groter dat deel van je hersenen. Dat heeft voordelen maar het nadeel is dat er daardoor ook meer ruimte in je hoofd is om andere dingen te denken. Ofewel: hoe slimmer je bent, hoe sneller je afgeleid zult zijn. (Bron: Tigchelaar M., (2019) Focus aan uit)

Dus, heb jij een leerling in de klas die lijkt te dagdromen of juist wiebelt, friemelt of op een andere manier prikkels zoekt, vraag je dan eens af wat de reden is van dit gedrag.

Meer weten over hoogbegaafdheid op school?

Lees dan ook:

Omgaan met hoogbegaafdheid op school

KEI in hoogbegaafdheid – Hét praktijkboek voor de leerkracht

Meer dan intelligent: de vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen

Verrijkingsmateriaal om van te smullen

 

 

Geplaatst in Ass en adhd, blog, Leren leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *