Excelleren door optimaal stimuleren van talent

In 2012 bezocht ik de landelijke conferentie georganiseerd door de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in opdracht van OCW. Doel was extra aandacht vragen voor excellentie in het voortgezet onderwijs en de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren die daarop betrekking hebben. Een van de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren is de oprichting van het landelijk sectoroverstijgend Informatiepunt Onderwijs, Hoogbegaafdheid en Excellentie.

Het programma begon met een zeer inspirerende voordracht: “Bijzondere hersenen, en wat nu?” Deze werd gegeven door Mark Mieras, wetenschapsjournalist met als specialisatie hersenonderzoek. Mieras beschrijft hoogbegaafdheid als een caleidoscoop van uitzonderlijke talenten. Veelkleurig en grillig, en niet zelden verborgen achter afwijkend gedrag en zelfs leerproblemen als dyslexie en ADHD. In zijn lezing ging hij in op vragen als:”Wat is het geheim van begaafde hersenen? En nog interessanter: wat is er nodig om eruit te halen wat erin zit?

Geplaatst in Agenda, Ass en adhd, blog, Dyslexie en dyscalculie.