Zie je ze wel, de talenten in je klas?

Onlangs werd ik geraakt door de woorden van Aart Staartjes, beter bekend als ‘meneer Aart uit Sesamstraat’. Hij vertelde tijdens de uitzending van ‘sterren op het doek’ dat zijn broer vrééselijk goed kon leren. Zeker in tegenstelling tot Aart. Dit waren letterlijk de woorden van Aart: ‘ik bakte er niets van op school’.
Dit had kennelijk veel invloed op zijn zelfbeeld en dát terwijl hij uiteindelijk een fantastische acteur en woordkunstenaar is geworden.
Van zijn broer heb ik nooit iets gehoord, jullie?

Dit negatieve zelfbeeld zie ik helaas nog steeds bij ‘de kleine Aartjes’: kinderen met een enorm creatief denkvermogen en praktisch talent. Ze kunnen zo ontzettend veel maar dit wordt niet gezien omdat de aandacht gaat naar vakken als rekenen, taal en begrijpend lezen. En deze vakken worden vaak gegeven op een manier die niet aansluit bij hun interesse.  Een gemiste kans.

In het onderwijs ligt het accent nog steeds op de cognitieve vaardigheden van een kind. Een groot deel van de tijd gaat zitten in lees- reken- en taalvaardigheden. Dit zijn immers de vaardigheden die de Citotoets meet en waar scholen op afgerekend worden.

Deze vaardigheden zijn ook belangrijk maar waarom zo weinig aandacht voor creatieve vaardigheden? Welke boodschap geven we hiermee af? Dat kunstenaars, muzikanten, houtbewerkers etc. er niet toe doen?  Wat zou het mooi zijn als de spotlights ook eens gericht worden op deze talenten. Wat een verschil zou je hiermee kunnen maken op hun zelfbeeld en daarmee het zelfvertrouwen.

Hoe mooi zou het zijn als we de cognitieve vaardigheden gaan combineren met creatieve vaardigheden? Het mes snijdt dan aan twee kanten.

Neem bijvoorbeeld Thijn. Hij maakte voor zijn opa een prachtig stripverhaal. Een creatief idee om ook spellingsvaardigheden te leren verwerken in een schrijfopdracht.

strip van Thijn

Mijn enthousiasme voor dit mooie stripverhaal bracht Thijn op een idee. Hij maakte een stripverhaal over het dagelijks leven met, jawel…..ondergetekende in de hoofdrol. Jullie kunnen je voorstellen hoe ontzettend blij ik hier mee was:

strio Thijn dagelijks leven Henriëtte

Hier vind je nog meer inspiratie om de creativiteit van je leerlingen of je kind te stimuleren:

Geplaatst in blog, Door kinderen.