De dramadriehoek: elf redenen tot nodeloos redden

Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat terwijl je bedoeling juist zo goed was… Herkenbaar?

Dus voordat je er erg in hebt beland je in de dramadriehoek. Uit liefde voor je kind wilde je het redden. Waaróm wil je je kind redden? En is redden eigenlijk wel hetzelfde als liefde tonen? Sanne van Arnhem legt het in haar boek ‘Red mij niet’ duidelijk uit:

NEE, redden is niet altijd hetzelfde als liefde tonen. Redden komt wel voort uit liefde. Wil je echter een effectief resultaat van jouw inspanningen voor de ander, dan kan een andere aanpak handiger zijn,’ aldus Sanne.

Met veel humor en metaforen, geïllustreerd met hilarische praktijkvoorbeelden, legt Sanne uit wat het verschil is tussen een redder en een supporter. Dat het allebei oké is zolang je het maar met overtuiging doet, maar ook voor wat het beste is voor de ander én voor jezelf. 

Elf redenen tot nodeloos redden

We nemen even de reddersrol wat nader onder de loep. Wat maakt nou dat je deze rol pakt?
Soms weet je namelijk diep in je hart dat je beter even kunt luisteren en zwijgen wanneer je kind in een dip zit. Maar toch schiet je in de reddersmodus. Sanne van Arnhem noemt dit ‘Nodeloos Redden’. Waarom je dit doet, kan per situatie verschillen..

Ze noemt elf veel voorkomende redenen:

  • Instinct – Heb ik zónder na te denken en uit reflex gehandeld?
  • Empathie – Heb ik voor de ander gedacht en van hieruit gehandeld zonder dit te checken?
  • In het verleden behaalde resultaten – Ga ik er vanuit dat eerdere hulpstrategieën nu ook weer zullen werken?
  • Gelukshormonen – Is wat ik doe gebaseerd op de behoefte van een Ander, of doe ik dit omdat ik op zoek ben naar dat gevoel van de vorige keer dat hielp?
  • Opvoeding – Stem ik af op de Ander of handel ik uit wat mij geleerd is wat goed en helpend is?
  • Perfectionisme – Leg ik een hoge lat voor de Ander die ik ook voor mezelf hanteer?
  • Projectie – Is dat je probeert te repareren hetgeen waar de Ander mee worstelt, of is het iets waar jij zelf mee worstelt in het leven?
  • Gezichtsverlies – Doe je wat je doet voor de Ander, of omdat je zelf geen gezichtsverlies lijdt door de situatie?
  • Ruilhandel – Is jouw reddingsactie volledig bedoeld voor de Ander, of zorg je er (per ongeluk) voor dat de Ander iets terug moet doen voor jou?
  • Te veel tijd – Help je de Ander omdat dat aan je gevraagd is of doe je dit om jezelf bezig te houden?
  • Te weinig tijd – Doe je iets omdat dit de snelste manier is in plaats van omdat dit het beste is voor de Ander?

Succesvol Steunen

Redden kan volgens Van Arnhem werken. Zelfs Nodeloos Redden kan soms een positief resultaat hebben. Maar wanneer jouw aanpak niet werkt, heb je de optie om van strategie te veranderen. In plaats van Nodeloos Redden, ga je Succesvol Steunen. En als je wilt weten hoe je dat doet raad ik je van harte aan om het boek van Sanne van Arnhem te lezen.

Succesvol Steunen, hoe doe je dat?
Geplaatst in Blog, Boekentips, Executieve functies en getagd met , , , .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *