Goed contact met de leerkracht: met gebalde vuisten kun je geen handen schudden

Gaat je kind met weerstand naar school?

Na een heerlijke vakantie is nu iedereen weer aan de slag. Uiteraard hoop je dat je kind weer elke dag met plezier naar school gaat, leuke sociale contacten opdoet en weer nieuwe vaardigheden leert. En dat je zelf een goed contact met de leerkracht kunt hebben, want dat kan oh zo belangrijk zijn.

Niet vanzelfsprekend

Met plezier naar school gaan is niet voor elk kind een vanzelfsprekendheid. Het afgelopen schooljaar heb ik veel hoogbegaafde kinderen begeleid die het liefst nooit meer naar school wilden, die zelfs letterlijk ziek werden van school. Dit is niet alleen een stressvolle situatie voor het kind zelf maar ook voor de ouders. Dan kan de paniek letterlijk toeslaan. En dan kan het zomaar gebeuren dat je dingen roept waar je later spijt van krijgt. Herken je dat?

Twee kemphanen

Als de leerkracht de onvrede van jou persoonlijk opvat en op zijn beurt in de verdediging schiet en boze dingen roept, staan  jullie binnen no time als twee kemphanen tegenover elkaar. En tja, zorg dan maar eens dat er weer wederzijds vertrouwen is want met gebalde vuisten kun je elkaar immers niet de hand schudden. En dat terwijl een goed contact met de leerkracht zo zwaar kan wegen. Blijf uit de dramadriehoek.

Brutale ouder of onmacht?

Hoe belangrijk is het dan dat een leerkracht jou niet ziet als een brutale ouder maar jouw reactie kan vertalen als een reactie van stress of onmacht. Wat je dan nodig hebt is een leerkracht die jou kan kalmeren en echt naar je wil luisteren. Dan kan er pas een verbinding ontstaan. Dan kun je gaan samenwerken en onderzoeken wat je kind nodig heeft om weer gelukkig te worden.

Die verbinding heb ik het afgelopen schooljaar weer regelmatig zien ontstaan. Een prachtig leerproces voor alle partijen: kind, ouders en leerkracht.

WAT ALS JUF NIET ZIET WAT JIJ ZIET

Weer zin in school

Deze vakantie kreeg ik een hartverwarmend appje van een ouder die liet weten dat zijn kind zo is opgeknapt en hij vertelde dat zijn kind zowaar zin heeft om weer naar school te gaan. Je moet weten dat ditzelfde kind een jaar geleden nog volledig vastliep op school en thuis kwam te zitten.

Deze jongen voelde zich begrepen op de nieuwe school en vanuit een mooie samenwerking met ouders, school en Smart-Ease heeft hij  het vertrouwen gekregen en daardoor weer oog voor de mooie dingen die school te bieden heeft.

Verbinding vanuit wederzijds begrip

Mijn wens is daarom dat ouders en leerkrachten vanuit wederzijds begrip verbinding kunnen maken om samen te werken aan de ontwikkeling van het kind. Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Hulp nodig?

Heb jij die wens ook maar wil je graag hulp om de juiste stappen te nemen? Neem dan contact op met Smart-Ease

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Faalangst en onderpresteren, Gedrag en emoties, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *