Ik was en ben niet bepaald een sporttalent. Maakte ik als kind dan een keer een doelpunt bij basketbal, dan was ik zo blij dat ik vervolgens nog stond na te genieten van het succes terwijl de rest al verder ging met het spel. Terwijl ik glunderend stond te staren naar de basket, werd mijn gevoel van gelukzaligheid verstoord door teamgenoten. Ze stoorden zich aan mijn secundaire gedrag.
Positieve ervaringen delen
Datzelfde gevoel van gelukzaligheid en enthousiasme heb ik ook als ik tijdens de laatste sessie samen terugblik met mijn klanten. Ik kan zo ongelofelijk happy zijn als ik na een begeleidingstraject zie en hoor dat niet alleen het kind maar ook de ouders en de leerkracht geholpen zijn. Onlangs vertelde een leerkracht bijvoorbeeld dat ze blij was dat ze de uitdaging was aangegaan. Ze merkte dat niet alleen het kind zich ontwikkeld had, maar dat ook de relatie met het kind aanzienlijk verbeterd was. Als ze dan het pand verlaten denk ik: “Oeps, nu ben ik weer vergeten of ze hun ervaring op de website willen delen.” Op een één of andere manier heb ik namelijk het gevoel dat ik daarmee ons geluksgevoel verstoor. Net als tijdens het basketballen dus.
Diensten optimaliseren
Maar goed, nieuwe klanten willen uiteindelijk weten wat ze van de begeleiding kunnen verwachten. Bovendien vind ik het voor mezelf heel belangrijk om niet alleen te horen waarover klanten tevreden zijn, maar ook wat ik nog kan verbeteren om mijn klanten nog beter van dienst te zijn.
Het stuur weer in handen
En zo vroeg ik Sonja, moeder van 3 hoogbegaafde kinderen, onlangs of ze na de laatste sessie een paar vragen wilde beantwoorden.
Ik was blij met haar enthousiaste reactie: “Maar natuurlijk wil dat.” Voordat ze verder sprak, rommelde ze wat in de tas en haalde haar telefoon tevoorschijn. “Deze wilde ik je sowieso al sturen,” vervolgt ze. Ik lees de tekst op de afbeelding van haar telefoon en val even stil: ‘Leaders don’t create followers, they create more leaders’
Ze vervolgt: “Ja echt, toen ik die tekst las moest ik gelijk aan jou denken. Want weet je, jij hebt er voor gezorgd dat niet alleen ik maar ook mijn kinderen weer het stuur in handen kregen. Je maakt van je klant geen volgers, maar je inspireert. Je ontwikkelt leiderschap. Wij hebben weer de regie. We hebben allemaal zoveel zelfvertrouwen gekregen. Ik ben een stuk geruster en ik zie het ook terug in mijn kinderen. Zij worden rustig doordat ik rustig blijf. Ze maken veel bewuster een keuze en durven nu voor hun behoeftes op te komen. En dat voelt zo fijn.”
Je kunt je voorstellen dat ik na Sonja’s woorden weer het gevoel van gelukzaligheid kreeg. Alleen nu reageer ik niet secundair en besluit met toestemming van Sonja, deze ervaring met jullie te delen.
Wil jij net als Sonja en haar kinderen weer de grip op de situatie krijgen? Wil je de regie weer in eigen handen hebben? Bel gerust voor een afspraak dan vertel ik je wat ik voor je kan betekenen.
Maak nu een afspraak