Hoogbegaafd leren leren

Als leren frustreren(d) is….

Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan en dan zie ik de spanning wegzakken uit zijn lijf.  Gelukkig kan hij er uiteindelijk om lachten.

Met twee vingers in de neus

Joris is een hoogbegaafde jongen die nauwelijks tegenslagen kent bij het leren. Hij leerde, zoals zijn ouders zeiden: ‘met twee vingers in de neus.’ En nu zit hij in de brugklas van het Gymnasium en wordt hij eindelijk op zijn talent aangesproken. En dan is een nieuwe school, vrienden maken, allemaal verschillende lokalen en docenten, veel huiswerk in één keer wel erg veel voor een elfjarige jongen die ‘versneld’ naar het voortgezet onderwijs is gegaan. Als een opdracht dan niet in één keer lukt zoals je gewend was, dan kan dat erg frustrerend zijn.

Leren leren: een containerbegrip

“Tja, hij moet leren leren hè,” zegt de mentor van Joris goedbedoeld. Maar wat is nou leren leren? Leren leren is een containerbegrip. Het is niet  alleen een kwestie van opletten in de les, boek open doen en leesmeters maken. Leren is ook emotie: dingen leren die je niet leuk vindt, omgaan met tegenslagen en kritiek. De enige frustratie die Joris had op de basisschool was dat alles saai was in zijn optiek. Joris was echter een vindingrijke, creatieve en nieuwsgierige jongen die gelukkig goed in staat was om zijn eigen uitdaging aan te gaan. Maar dat stukje autonomie is hij nu kwijt. Nu moet hij doen wat er van hem verlangd wordt. Daar kun je flink boos over worden maar daar heb je mee te dealen: de cirkel van invloed.

Mentorles

‘Maar ze leren toch leren tijdens de mentorlessen?’, zul je misschien zeggen. Ja dat zou je zeggen maar dat is vaak maar één uur in de week als je geluk hebt. Bovendien worden deze lessen op de meeste scholen alleen in de brugklas gegeven. Veel (hoog)begaafde kinderen worden pas op de proef gesteld in het vierde leerjaar omdat het dan vanwege de hoeveelheid leerstof, niet meer lukt om een toets te maken door alleen maar even het boek door te bladeren. Bovendien is het maar de vraag of jouw (hoog)begaafde schat tijdens de mentorles denkt: “oh, laat ik eens opletten.” De kans is groot dat hij of zij denkt: “Joh, makkie, dat kan ik allemaal al lang.” Totdat de eerste tegenvallende cijfers op Magister verschijnen, dan slaat de paniek toe.

Verbinding, begrip en steun

Wat je dan nodig hebt is een docent die in staat is verbinding met het kind te maken en te analyseren wat er nodig is om het kind te ondersteunen. Maar helaas heeft niet elke leerkracht die gave en heb je pech als de leraar vooringenomen is en denkt: “ach dit kind heeft er niets aan gedaan. Niet geschikt voor het Gymnasium. Hij moet maar afstromen.”
Laat je door hen niet uit het veld slaan en zoek verbinding met de docent of de afdelingsleider die naar jou en je kind wil luisteren en samen met jou wil onderzoeken wat je kind nodig heeft om weer vertrouwen te krijgen en plezier in leren.
Wellicht wil je jezelf alvast eens verdiepen in hoe je je kind kunt ondersteunen. Ieder kind  heeft immers zijn eigen leerstijl en karakter. We hebben voor jou een aantal boeken geselecteerd waarin je praktische tips vindt om je kind te begeleiden bij het leren:

Leren Hoe? Zo! Hoe pak je examens aan? Reken af met faalangst! Hoe plan je efficiënt? Upgrade je geheugen!

Breindidactiek  Hoe richt je je lessen breinvriendelijk in?

De hond heeft mijn huiswerk opgegeten! Leer kinderen zelf organiseren en plannen

Breinlink voor ouders: je kind helpen leren

Leer mindmappen

Leren snellezen

De zeven eigenschappen die jou succesvol maken  hoe maak je de juiste keuzes? Hoe neem je de juiste beslissing? Hoe kun je je zelfstandigheid vergroten.

Nooit meer te druk, werkboek: werkboek met praktische tips voor jou en je kind om te voorkomen dat je hoofd overloopt van drukte.

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Faalangst en onderpresteren, Gedrag en emoties, Gedrag en opvoeding, Leren leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *