Hoogbegaafd: brief aan minister Slob

Hoogbegaafde kinderen die geen passend leeraanbod krijgen, komen soms gedwongen thuis te zitten. Ze kunnen het niet meer opbrengen om elke dag eindeloos te moeten wachten en dingen te doen die ze al lang kennen. Daarnaast missen ze de aansluiting met peers. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen.

Een trage interne motor en flink geïrriteerd

Vergelijk het met een cursus die je voor de zoveelste keer moet aanhoren. Herken je dat? Je aandacht verslapt en je gaat op zoek naar prikkels. Je interne motor draait veel te langzaam of staat zelfs stil. Hierdoor raak je ontzettend geïrriteerd. Je voelt je onbegrepen als de rest van de cursisten en de cursusleider je wat meewarig aankijken als je aangeeft dat je behoefte hebt aan nieuwe of andere input.

Een mail van Jason

Dit overkwam de zevenjarige Jason ook. Hij zit nu al een hele tijd thuis.  Onlangs ontving ik een mail van hem. Hij had een filmpje van mij gezien tijdens zijn zoektocht naar kennis over hoogbegaafdheid. In de mail vertelde hij dat hij een brief had geschreven naar minister Slob. In deze brief wil hij de minister van onderwijs duidelijk maken dat hij het oneerlijk vindt dat hij geen passend leeraanbod krijgt.

Een lange reis en een doordacht plan

Jason wilde me graag ontmoeten. En zo reed hij afgelopen woensdag met zijn moeder helemaal vanuit Noord-Holland naar Twente. Het werd een ontroerende ontmoeting: zo’n dapper klein mannetje met zulke grootse plannen.

Jason had op mijn advies een plan bedacht hoe hij zijn brief onder de aandacht kon brengen. Hij had het plan heel erg zorgvuldig uitgewerkt: “ik heb het wel vijf keer geoefend,’ vertelde Jason opgetogen.

Een videoboodschap

Samen met hem zijn verhaal in beeld gebracht. En nu maar hopen dat Minister Slob het ziet en zijn wens in vervulling doet gaan.

Jason stelt het op prijs als jullie de video willen delen! Laat een hieronder een reactie achter:

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Kijktips, Uit de praktijk.

6 reacties

  1. Lieve Jason, lieve Joyce,

    Wat zijn jullie dapper om dit, dwars door alle weerstand heen, naar buiten te brengen! Het Nederlandse onderwijsveld is nog onvoldoende bewust van de verschillende noden van al die verschillende kinderen. We zitten middenin een transitie die nieuw bewustzijn zal brengen op het WAAROM van onderwijs in deze tijd. De vragen: welk onderwijs, hoe, met welke individuele ruimte, met welk doel, welke verantwoordelijkheden bij wie in relatie tot de snel veranderende maatschappij en de bewezen andere denkvormen van kinderen in deze tijd leiden tot zware chaos, Er wordt geknokt, geschopt, rigide vastgehouden aan oude gedachten, geprobeerd anders te denken, en meer. Kinderen zoals Jason laten ons (en inmiddels massaal!) zien dat we moeten omdenken om dit uitgeputte (burn out) onderwijssysteem anders in te gaan zetten. Dat is niet moeilijk, dat vraagt gewoon om lef. De kinderen zoals Jason wijzen ons de weg, zij zijn de boodschappers en antwoorden die het veld negeert te zien. Als kindertolk zie ik die boodschap. Ik wens jullie en al deze kinderen, waar we ook als Advies Centrum Thuiszitters ons met hart en ziel voor inzetten, toe dat er een vloeiender, tolerantere onderwijsomgeving mag ontstaan. Samen sterk! Hartegroet Indi

    • Wat een warme boodschap!Inderdaad samen sterk!!

  2. Super gedaan Jason. Je maakt zo goed duidelijk hoe al die volwassenen zitten te prutsen. Ik hoop dat ze nu eindelijk eens wakker worden en dat jij het onderwijs krijgt, dat je verdient.

  3. Dag lieve Jason ,je weet het vast ! Tante Oeachsi in het klooster .
    Ik vind je geweldig dapper dat je dit allemaal aan mensen vertel die er niets van begrijpen !
    Zo komen we verder als je eerlijk kan vertellen wat je zo graag zou willen ! en het ook kan !
    Fijn dat je een lieve mamma hebt die het ook goed begrijpt .
    Lieve Jason een dikke kus ! van tante Oeachsi

  4. Hoi Jason,
    Jou vraag aan de minister en de Nederlandse regering wordt door het VN Kinderrechtencommité behandeld in 2021. Het Kenniscentrum voor makkelijk lerenden (KML) werkt hieraan. ‘ Julia (11) NOS Jeugdjournaal ‘ heeft hetzelfde als jij. Dus je bent niet de enige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *