Hoogbegaafd en niet gelukkig: 7 tips om ervoor te zorgen dat de leerkracht van je kind naar je luistert en je begrijpt.

Stel, je hoogbegaafde kind gaat niet met plezier naar school. Elke ochtend is het hetzelfde liedje: je kind wil niet uit bed en voor je het weet verzand je in een discussie: jij in de stress en je kind in de stress. Je wilt dit graag met de leerkracht bespreken maar ondertussen denk je: ‘ach het schooljaar is nog maar net begonnen. Misschien moet hij nog wennen. De leerkracht ziet me al aankomen: daar heb je dat zeurmens weer.’ Herkenbaar? Dit dacht de moeder van Floris ook. Hier lees je hoe ik haar heb begeleid om op een constructieve manier in gesprek te gaan met de leerkracht.

Uit de praktijk: Moniek en Floris

Moniek is de moeder van de zesjarige Floris. Floris is een zeer vrolijk en pienter mannetje. Hij is nieuwsgierig en ondernemend maar aan de andere kant ook wat chaotisch. En tegen dat laatste loopt hij op dit moment erg aan op school. Hij wil het allemaal graag erg goed doen maar mist vaak de instructie en raakt regelmatig zijn spullen kwijt. Hierdoor maakt hij onnodige fouten. Dit frustreert hem erg maar op school laat hij niets van die frustraties merken. Thuis barst de bom. Elke ochtend is het een drama: huilen, buikpijn, hoofdpijn.

Moniek vertelde tijdens de intake dat Floris hier ook al tegenaan liep in groep 2. Na een gesprek met de leerkracht was het probleem snel verholpen. Het was een leerkracht met veel geduld en humor en Floris voelde zich direct veilig bij haar. Dit zag je terug in zijn gedrag en resultaten: hij kalmeerde en kwam weer tot bloei.
“Nu is het schooljaar nog maar net van start gegaan en ik zie weer dezelfde patronen,” zucht Moniek. “Ik kan wel direct naar school gaan maar dan zullen ze wel denken: ‘tjonge, daar heb je die zeurmoeder weer.'”

Voorkom stapelen

Ik zie veel te vaak dat ouders pas een afspraak maken als de emoties hoog zijn opgelopen. Gevolg is dat de leerkracht tijdens het eerste gesprek een tsunami aan frustraties over zich heen krijgt. In mijn vorige blog schreef ik al dat dit bij een leerkracht verkeerd kan worden opgevat. Voor je het weet ben je geen samenwerkingspartners meer, maar sta je als twee kemphanen tegenover elkaar.  Ik adviseerde Moniek om direct een mail te schrijven aan de leerkracht waarin ze heel kort aangeeft wat er speelt en dat ze graag samen met de leerkracht wil onderzoeken waar het probleem vandaan komt.

Reële verwachtingen

Toen ik vroeg wat Moniek verwachte van het eerste gesprek hoorde ik aan haar reactie dat ze graag direct oplossingen wilde. Ik snapte haar verwachting maar legde haar uit dat zij mogelijk een heel andere Floris ziet dan zoals hij zich op school gedraagt. Floris is net als zoveel hoogbegaafde kinderen een meester in het aanpassen.
Ik gaf Moniek de tip om eerst aan de leerkracht te vragen hoe zij Floris ervaart in de groep zodat ze daar vervolgens haar waarnemingen naast kan leggen. Op die manier leert de leerkracht Floris beter kennen en gaat ze mogelijk begrijpen waarom Floris met zoveel frustraties thuis komt.

Gezamenlijk doel

Moniek kreeg al snel een uitnodiging van de leerkracht. Gelukkig nam deze echt even de tijd voor Moniek. Ze waren het met elkaar eens dat ze een gezamenlijk doel hadden en dat was dat Floris met plezier naar school zou gaan.
Moniek was erg blij dat we van tevoren de doelstelling van het eerste gesprek hadden besproken. Hierdoor werd ze niet teleurgesteld door het feit dat de leerkracht in de klas een heel andere Floris zag.

Vinger aan de pols

Zoals afgesproken stelde Moniek voor om binnen 14 dagen weer een vervolgafspraak te maken. De leerkracht kreeg op die manier de kans om naar aanleiding van haar waarneming, met Floris in gesprek te gaan en samen met hem te onderzoeken wat hij nodig had.

Effectieve communicatie

Om te voorkomen dat je onbewust met verschillende verwachtingen uit elkaar gaat, adviseerde ik Moniek per mail kort de afspraken samen te vatten en te vragen of dit klopte met de beleving van de leerkracht. Op die manier bouw je ook een documentje op waar je altijd weer even naar kunt verwijzen, mocht dit nodig zijn.

Van frustratie naar motivatie

In het volgende gesprek besprak Moniek met de leerkracht wat Floris nodig had om weer in balans te komen. De leerkracht merkte alleen dat Floris nog wat verlegen was en dat het best lastig was om van hem te horen waardoor hij zich zo ongelukkig voelde. Om dat ijs te breken stelde Moniek voor dat ze Floris de volgende dag zijn edelstenenverzameling zou meegeven.  Een mooie manier om met hem verbinding te krijgen. Dit bleek de sleutel tot succes. Vol trots vertelde hij over zijn verzameling met als gevolg dat hij van de leerkracht en zijn klasgenootjes  veel waardering en bewondering kreeg. De eerste stap naar verbinding was gelegd.

De leerkracht sprak met Moniek af om elke veertien dagen even af te stemmen welke stappen er gezet zouden worden. Na zes weken had de leerkracht de juiste interventies ingezet en zag ze een heel andere Floris in de klas: hij zocht vaker toenadering en vroeg sneller om hulp. Floris ging weer met plezier naar school.

Alle tips op een rij

Maak jij je ook zorgen over je kind en wil je dit graag delen met de leerkracht? Wil jij ook graag samenwerken met de leerkracht zodat je kind weer met plezier naar school gaat? Hier staan alle tips nog eens op een rij:

  1. Voorkom dat je je frustraties gaat stapelen en maak tijdig een afspraak.
    Als het goed is wil de leerkracht je graag helpen. Je hebt immers hetzelfde doel en dat is dat het kind met plezier naar school gaat.
  2. Maak de afspraak op een rustig moment
    ‘s Ochtends om half negen is het spitsuur op school. De leerkracht heeft dan alle aandacht nodig voor de kinderen. Mail de leerkracht of maak een afspraak wanneer alle kinderen ‘s middags naar huis zijn.
  3. Vat kort samen waarom je een gesprek wilt.
    Op die manier kan de leerkracht zich goed voorbereiden.
  4. Heb reële verwachtingen.
    De kans dat de leerkracht hetzelfde waarneemt als jij is vrij klein. Zeker bij hoogbegaafde kinderen die zich enorm aanpassen.  Geef de leerkracht de kans om zijn waarnemingen met je te delen en vul deze zonder oordeel aan met je eigen waarnemingen. Van daaruit kun je verder bouwen.
  5. Maak een vervolgafspraak binnen korte termijn
    Om te voorkomen dat de afspraken ondanks alle goede voornemens verzanden, is het verstandig om binnen 14 dagen een vervolgafspraak te maken
  6. Voorkom miscommunicatie en vat de gemaakte afspraken samen op de mail.
  7. Stimuleer de leerkracht om aan te sluiten bij de interesses van je kind.
    Zonder relatie geen prestatie: je kind heeft vast een hobby waar hij heel trots op is. Dit kan een mooi opstapje zijn naar de verbinding met de leerkracht.

Vind jij begrip bij de leerkracht van je kind?

Moniek en de leerkracht van Floris hadden heel fijn samengewerkt en dit had direct effect op Floris. Hij kwam in balans. Misschien loopt de communicatie tussen jou en de leerkracht niet zoals je verwacht: praat je langs elkaar heen, werk je niet optimaal samen, voel je je onbegrepen en gefrustreerd. Verlies je je geduld en vertrouwen en beland je bijna in een conflict? Dat is bijzonder jammer en gaat ten koste van het kind. Hulp nodig? Smart-Ease helpt je graag.

Maak nu een afspraak
Geplaatst in blog, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *