Voor hoogbegaafde kinderen is het vaak lastig om een omgeving te vinden waarin ze aansluiting vinden met peers. Ze hebben vaak het gevoel anders te zijn. Helaas meestal niet ‘mooi anders’ maar ze voelen zich ‘vreemd anders;’ of zoals laatst een kind in mijn praktijk zo treffend zei: “ik voel me een stukje dat niet in de puzzel past.” In mijn vorige blog schreef ik hier al over.
Inzicht in jezelf
Als je je kind zo ziet worstelen met zichzelf dan voel je je als ouder erg machteloos. Je wilt immers zo graag dat je kind zich gelukkig voelt. Door het kind inzicht te geven in zichzelf en de omgeving, zorg je ervoor dat het kind begrijpt waar zijn of haar gevoel vandaan komt. Alles begint immers met begrijpen en daarna ontstaat er ruimte voor het vinden van een oplossing. Maar hoe geef je nu woorden aan het gevoel? Hoe zit dat nou met dat ‘anders-zijn’?
De wereld van de rondjes en de vierkantjes
Ik zie bij ouders en kinderen vaak een enorme blik van herkenning als ik hen dan het filmpje laat zien van Lisanne van Nijnatten. Zij verklaart namelijk op zeer treffende wijze waar ‘het-je-anders-voelen’ vandaan komt: ‘er zijn in deze wereld veel ‘vierkantjes’ en als ‘rondje’ ben je in de minderheid’:
Meer lezen over hoogbegaafd zijn en je ‘anders’ voelen:
De hoogbegaafdheid survivalgids
Hartstikke hoogbegaafd! – Praktische gids voor kinderen en ouders