Citoscore en schoolsucces
Deze week start de eindcito voor groep 8. Dit keer voor het eerst in april. De meeste kinderen hebben al een voorlopig schooladvies gehad. Een spannende tijd voor ouders en kinderen. Deze periode doet me altijd weer denken aan Maarten, een hoogbegaafde onderpresteerder.
Uit de praltijk: Maarten
Toen Maarten in groep 8 zat had hij de lol in het leren behoorlijk verloren. Zelfs een groep versnellen mocht niet baten. Bij de juf viel hij negatief op; die twee hadden absoluut geen klik met elkaar.
Toen Maarten de uitslag van de Cito kreeg werd het gevoel van de juf bevestigd: “Maarten hoogbegaafd?! Nou de Citoresultaten beweren iets heel anders. Ik denk dat Maarten blij mag zijn als hij de Havo haalt.”
Daar dachten de ouders van Maarten heel anders over. Na overleg met de directie en de afdelingsleider van het VO ging Maarten uiteindelijk naar het Gymnasium.
De rol van peers
Maarten voelde zich gelukkig direct thuis in de brugklas. Binnen korte tijd had hij veel vrienden. Deze jongens waren allemaal behoorlijk competitief. Het vlammetje werd daardoor bij Maarten goed aangewakkerd. Alleen liep hij wel aan tegen het feit dat hij op de basisschool weinig inspanning had hoeven leveren. Maarten wilde niet onder doen voor zijn klasgenoten en vroeg daarom hulp bij zijn huiswerk, In de eerste en tweede klas haalde hij redelijke resultaten maar in de derde kwam hij pas echt goed op stoom; Maarten had zich inmiddels de leervaardigheden eigen gemaakt en daardoor gingen de cijfers met sprongen omhoog.
Herhaling
In de eindexamenklas nam de motivatie weer wat af. In de zesde wordt immers veel leerstof herhaald. Een leergierige jongen als Maarten miste duidelijk weer de uitdaging van het leren van nieuwe dingen. Gelukkig zette hij door en behaalde hij uiteindelijk het eindexamen met een prachtig resultaat.
Hoe is het nu met Maarten?
Maarten heeft het eerste jaar aan de universiteit er inmiddels bijna opzitten. Aflopen maand kreeg hij te horen dat hij mag deelnemen aan het honoursprogramma; een aanvullend programma dat gevolgd mag worden door de 10% best presterende studenten.
Maarten heeft geluk gehad met het feit dat zijn ouders en de directeur vertrouwden in zijn capaciteiten. Hij kan nu zijn talenten optimaal ontwikkelen.
Zo zie je maar weer dat de Cito niet altijd een voorspellende waarde heeft op de lange termijn. Het blijft van groot belang om te blijven kijken naar het kind achter het Citoresultaat.
Heb je nou vragen met betrekking tot je kind of leerling? Neem eens contact op.