Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas hebben; een ideale leerling.” In dit geval zijn het vaak de ouders die signaleren dat hun dochter te weinig uitdaging krijgt of de lat zo hoog legt dat ze faalangst ontwikkelen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze meisjes gezien worden en in hun kracht worden gezet?
Uit de praktijk: Lianne
Lianne is een zeer pientere leerling van 9 jaar. Ze is versneld en haalt ondanks dat, nog steeds hoge Citoscores. Zo op het oog geen vuiltje aan de lucht. Lianne is echter bang om fouten te maken en haar wensen en grenzen kenbaar te maken. Tijd voor hulp anders is de kans groot dat ze gaat onderpresteren.
Problemen omzetten in vaardigheden
Met behulp van de methode ‘kids’ skills’ ga ik samen met Lianne aan de slag om ‘haar probleem’ om te zetten in een vaardigheid. Lianne neemt de lead; de ouders en de leerkracht doen een stapje terug en Lianne doet een flinke stap vooruit om te zorgen dat ze in beeld komt. Lianne vertelt nu zelf hoe ze gewerkt heeft aan haar zelfvertrouwen:
De ervaring van Lianne (9 jaar)
“In het begin van het schooljaar kreeg ik het snel heel warm van binnen wanneer ik bijvoorbeeld een beurt kreeg in de klas. Niet omdat ik het antwoord niet wist, maar ik was bang dat het antwoord fout was. Ik had weinig zelfvertrouwen en gaf mijn mening nooit en stelde heel weinig vragen. Met de juf had ik nauwelijks contact en ik viel niet echt op in de klas. Ik voelde me niet echt veilig in de klas en in de plusgroep.
Mijn ouders hebben contact gezocht met Henriëtte en gevraagd of ze mij kon helpen.
Henriëtte heeft mij aangeraden om supporters te vragen dat heb ik toen gedaan. Ik heb de mensen die ik wou vragen gevraagd. Die mensen wouden dat wel. En ze hebben mij echt geholpen, want ze gaven mij zelfvertrouwen. Mijn eerste vaardigheid om te leren was om te vragen of ik ook op het duikelrek mocht. Mijn hulpmiddelen waren: een succesboekje, kids skills en supporters. Ook heb ik veel gepraat met Henriëtte en hebben we rollenspellen geoefend. In mijn succesboekje schrijf ik op waar ik trots op ben en welke uitdagingen gelukt zijn. Het succesboekje is voor mij ook een soort van supporter en het succesboekje geeft mij ook zelfvertrouwen wanneer ik het terug lees. Het halen van mijn eerste vaardigheid heb ik gevierd door zelfstandig cupcakes te gaan bakken.
Mijn 2de vaardigheid was praten voor de klas en ook voor mezelf opkomen. En die vaardigheid heb ik gevierd door met Henriëtte een taart voor mijn hele klas en supporters te gaan bakken.
Ik ben erg veranderd sinds ik ook les krijg van Henriëtte Ik ben uitdagingen aangegaan. Ik heb ook presentaties en boekbesprekingen gegeven. Die presentaties zijn allemaal goed gegaan. Nu ben ik niet meer zo verlegen. En ik heb nu ook veel meer zelfvertrouwen en ik laat ook veel meer van mezelf zien.”
Het mes snijdt aan twee kanten
Doordat Lianne vaker contact zocht met de leerkracht, leerde zij Lianne veel beter kennen. Lianne gaf aan waar ze behoefte aan had. Nu kon de leerkracht beter inspelen op haar leerbehoeftes.
Als Lianne nu aanloopt tegen een ‘probleem’ schakelt ze niet meer haar ouders in om hulp te vragen maar stapt ze zelf op de juf af.
Lees meer
De kracht in jezelf Jan Kuipers
Ik ben een topper Mirjam Kaijer
Kids’ skills Ben Furman
Mindset, de weg naar een succesvol leven Carol Dweck
Smart-Ease helpt
Herken jij de problemen van Lianne en wil je graag leren hoe je je kind of leerling het beste kunt helpen? Ik vertel je graag wat ik voor je kan betekenen. Maak een afspraak
Maak nu een afspraak