Hooggevoelig en ‘hoe overleef je de laatste weken van het schooljaar?’

Heb jij ook het gevoel dat er in de laatste weken van het schooljaar nog zo ontzettend veel moet gebeuren en de agenda bijna ontploft van de activiteiten? Het begint misschien al met de de schoolkeuze van je kind in groep 8. Wellicht moet je nog helpen bij de afronding van een schoolproject? Je kind voorbereiden op het schoolreisje. Cadeautjes regelen voor de verjaardagsfeestjes die nog even op de valreep ingepland worden. Of wil je nog een afscheidscadeautje regelen voor meester of juf. En tot slot moet je misschien nog de eindmusical inplannen in je agenda. En dan hebben we het alleen nog maar over de schoolactiviteiten van je kinderen. Zitten je kinderen op een toneel-, zang- , muziek- of dansclub, dan heb je vast ook al een uitnodiging voor die eindvoorstelling binnen.

Naast de dagelijkse beslommeringen van werk en gezin en de voorbereidingen voor de zomervakantie, is dit geen sinecure. Dit is niet alleen stressvol voor jou maar ook voor je kind. Zeker gevoelige kinderen kunnen die laatste weken als een uitputtingsslag ervaren. Hoe zorg je er nou voor dat deze periode voor iedereen behapbaar blijft? Ik vertel je welke tips ik aan de ouders van Rosalie en Sanne gaf.

Uit de praktijk: Rosalie en Sanne

Rosalie, een leerling in groep 8, somt met rode wangen op waarom haar hoofd ‘zo vol zit’: “Nou het begon al met de Cito-eindtoets. Juf had gezegd dat ik waarschijnlijk wel VWO-advies zou krijgen. Ik zou dan wel mijn best moeten doen op de Cito-eindtoets. Nou, ik wil heel graag naar het VWO. En hoewel mijn ouders me vertelden dat ik me niet zo druk moest maken dacht ik wel de hele tijd aan wat juf had gezegd.
Bovendien wil ik graag naar tweetalig onderwijs dus daar moest ik ook nog even een toelatingstest voor doen.

Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. Maar nu staan er alweer andere dingen op de planning: verkeersexamen, spreekbeurt, oefenen voor de eindmusical, schoolkamp en niet te vergeten het afscheid groep 8. Ik zie er nu al tegenop. Ik ga iedereen zo missen.”

Kort lontje en buikpijn

De zesjarig Sanne zit in groep 3. Haar ouders merken aan haar gedrag dat het normale ritme op school op een één of andere manier lijkt te ontbreken. “Ze is thuis niet te genieten. Ze heeft een kort lontje en klaagt vaak over buikpijn,'” vertelt Charlot, de moeder van Sanne. “Volgende week gaat ze op schoolreis. Ze heeft het er de hele tijd over. Ze vraagt honderduit maar ik kan haar helaas weinig over het programma vertellen.
Op school zijn ze ook nog bezig met de afname van de Cito. In januari had dit ook al een weerslag op haar humeur.
Bovendien heeft ze nu bijna elke woensdagmiddag een verjaardagsfeestje.

Ik zie nu al op tegen die laatste schoolweek. Vorig jaar was ze helemaal over de toeren. Het was die week erg warm. De schoolweek stond volledig in het teken van opruimen en afsluiten. Je merkt dat zij dan onmiddellijk de onrust oppikt van juf en haar opgewonden klasgenootjes.”

De kat en de haas

Of je nu bijna 12 bent of 6, als je gevoelig bent gaat deze opeenstapeling aan activiteiten en veranderingen je niet in de koude kleren zitten.

Rosalie heeft duidelijk voor ogen wat er allemaal staat te gebeuren. Ze wil de controle bewaren. Bij oververmoeidheid reageert ze heel erg prikkelbaar. Vooral als haar moeder aan komt zetten met goedbedoelde tips. De auteurs van ‘Wiebelen en friemelen’ waar ik in mijn vorige blog al over schreef laten dit heel mooi zien in het overzicht van over- en onderprikkeling. Ze beschrijven vier types: de aap, de beer, de kat en de haas. Rosalie herkent zichzelf direct in de kat.

Sanne is heel erg gevoelig en opmerkzaam. Ze heeft alleentijd nodig. Ze stapelt haar gevoel en dan ineens raakt ze helemaal van de kook door een kleinigheid. Het lijkt dan een kleinigheid maar het is net die ene druppel die ervoor zorgt dat de emmer overloopt. De moeder van Sanne herkent haar dochter erg in de haas.

Wat heeft Rosalie nodig?

Deze tips gaf ik aan Rosalie en haar de ouders:

  • Ouders, blijf kalm. En dat kan alleen als je als ouder zelf voldoende reserves hebt. Maak het je in deze drukke weken makkelijk. In het blog over hoe jij jezelf en je kind kunt kalmeren, lees je meer tips.
  • Ouders, blijf uit de dramadriehoek.. Laat haar even stoom afblazen, neem de woorden niet te persoonlijk en luister. Oplossingen zijn vaak niet eens nodig. Als het emotie-emmertje leeg is, dan kan ze er weer tegen.
  • Maak samen een planbord: hierop kan Rosalie de activiteiten noteren en wegstrepen wat geweest is. Op die manier hoeft ze niet alles te onthouden. Denken aan en piekeren over kost enorm veel energie. Het helpt nog beter om per dag een planning te maken. Zo blijf je goed in het hier en nu.
  • Rooster voldoende tijd in: sta op tijd op maar ga ook op tijd naar bed. Tijd wordt op die manier je beste vriend.
  • Neem voldoende pauzes: neem de tijd voor de lunch en laat de speelafspraakjes deze weken even voor wat ze zijn. Mijd zoveel mogelijk overtollige prikkels,
  • Zorg voor alleentijd: trek je even terug op je kamertje of zet een lekkere luie stoel op een schaduwrijke plek in de tuin en geniet van de vogels,
  • Zorg voor diepe druk: kinderen die een hond hebben vinden het vaak heerlijk om de hond op schoot te nemen en te aaien. Het gewicht van de hond zorgt er letterlijk voor dat je van je hoofd weer in je lijf komt. Een stevige knuffel kan ook helpen.

Wat heeft Sanne nodig?

Omdat Sanne nog zo jong is heeft ze nog veel aansturing van haar ouders nodig bij het ontwikkelen van een goede balans. Deze tips gaf ik aan haar ouders:

  • Net als Rosalie, ouders zorg voor voldoende rust en blijf uit de dramadriehoek .
  • Zorg voor een planbord: maak de dag voorspelbaar. Dit geeft rust.
  • Spreek met Sanne af dat je niet meer dan 1 speelafspraakje per week inplant. En is er een feestje, plan dan geen extra speelafspraak in.
  • Bied na schooltijd activiteiten aan die kalmeren en afkoelen, zoals lekker even met bootjes spelen op de waterbaan, een grappig filmpje kijken, mandala’s kleuren, voorlezen in de tuin, even lekker bijkomen in de hangmat.
  • Geef je kind alleentijd. Jonge kinderen vinden het vaak heerlijk om zich terug te trekken in een tentje
  • Zorg voor voorspelbaarheid en structuur op school:
    Bespreek met de leerkracht wat je ziet en vraag of ze je kind in deze drukke tijd na inspanning, een ontspannend taakje geeft. Belangrijk dat juf in de ochtend even een overzichtje maakt van taakjes. Op die manier hoeft Sanne het niet allemaal te onthouden. Dit geeft weer rust in het hoofd.
    In de laatste schoolweek is het belangrijk dat je kind betrokken wordt bij duidelijk, gekaderde taakjes die ze samen met een andere leerling op een rustig plekje kan doen.
  • Overleg als je ziet dat je kind oververmoeid is of je je kind een middagje thuis mag houden; officieel mag het niet als je kind nog leerplichtig is maar in het kader van ‘voorkomen is beter dan genezen’ vind je vast compassie bij de juf,
  • Schoolreisje: bespreek van te voren duidelijk wat er gaat gebeuren. Vaak heeft het kind bepaalde verwachtingen en verschiet het al enorm veel kruid aan de opwinding daarover. Op het moment dat het weet wat er gaat gebeuren, is er rust. Spreek met de leerkracht af dat je kind in een klein groepje komt met iemand die op de hoogte is van de behoefte van je kind. Creëer regelmatig een rustmoment ver van de grote groep,
  • Kinderfeestje: ook hier is het belangrijk dat de ouders van de jarige weten wat je kind nodig heeft. Toen onze kinderen klein waren zorgden we tussen de drukke spelletjes door altijd even voor een voorleesmomentje met een lekker knabbeltje erbij. Prachtig om te zien hoe dan ook de drukste kinderen even helemaal tot rust kwamen. En dwing het kind niet om mee te doen met de drukke spelletjes. Toekijken kan soms net zo leuk zijn. Tenslotte moet het een feestje zijn voor iedereen.

Uit het oogpunt van privacy zijn de namen in dit blog gefingeerd.

Welke tips helpen het beste in jouw gezin om deze drukke weken te trotseren?

Geplaatst in blog, Hooggevoeligheid, Uit de praktijk en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *