In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 13 maart 2017 weer een informatie-avond over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Bij jonge (hoog)begaafde kinderen (4 tot en met 9 jaar) kunnen de ontwikkelingsgebieden namelijk uiteen lopen. Dit geeft hen het gevoel alsof ze bijvoorbeeld een marathon willen lopen maar dat de ’te grote schoenen’ hen in de weg zitten. Een dergelijk ‘uit de pas lopen’ noem je een asynchrone ontwikkeling. Zoals jullie in het laatste blog gelezen hebben, kan dit leiden tot de nodige frustraties en in het ergste geval tot misdiagnoses.
Herken je dit?
Sjors is 6 jaar oud. Zijn cognitieve ontwikkeling loopt wel drie tot vier jaar voor. Zijn fijne motoriek loopt iets achter in vergelijking tot zijn leeftijdsgenootjes. Hij heeft veel moeite met schrijven en voor anderen is het handschrift slecht leesbaar. Dit frustreert Sjors erg want hij wil juist zo graag opschrijven wat hij in zijn volle hoofd heeft. Op school uit hij dit door driftbuien en uitdagend gedrag. De leerkracht ziet alleen het gedrag en denkt aan ADHD.
Anne-Fleur is 5. Net als Sjors loopt haar cognitieve ontwikkeling voor. Het is een heel gedreven meisje. Ze weet veel en wil veel. Haar executieve functies kunnen haar denktempo nog niet volgen. Ze heeft moeite met keuzes maken en om haar spullen te organiseren. Bovendien wordt ze overweldigd door de drukte in haar klas. Als ze eindelijk aan een taak begint, kondigt juf de volgende taak alweer aan. Op school is ze stil maar thuis komen alle frustraties er uit.
Het filmpje ’this is Alisa’ benadrukt het belang van een goede begeleiding van kinderen met een asynchrone ontwikkeling
Heb jij ook een (hoog)begaafd kind/leerling in de leeftijd tussen de 4 en de 9 jaar en zie je dat het cognitieve talent niet of onvoldoende gezien wordt omdat er alleen aandacht is voor de tekorten en gedrag of wordt je kind belemmerd in zijn ontwikkeling door perfectionisme en faalangst? Kom dan naar de informatie-avond op maandagavond 13 maart a.s. in het Tromphuis te Enschede. (meld je wel even aan.)
Opzet van de avond
Henriëtte Dekker start de avond met een korte theoretische inleiding. Vervolgens vertellen twee ouders hun ervaringsverhaal en wat hen heeft geholpen in de begeleiding van hun kind. Ze hebben allebei een cognitief getalenteerd kind maar het talent van deze kinderen werd in eerste instantie op school niet gezien. Het ene kind viel op vanwege zijn storende gedrag in de klas en het andere kind viel juist op doordat hij schoolresultaten haalde die niet klopten bij wat de ouders thuis zagen. Zij vertellen wat hen heeft geholpen om te zorgen dat hun kind gezien werd en wat het kind nodig had om zich goed te ontwikkelen. Na afloop krijg je de gelegenheid om vragen te stellen en je eigen ervaringen uit te wisselen.
Aanmelden: volgeboekt!
Dus, herken je bovenstaande en wil je graag weten wat er nodig is om je kind/leerling te helpen? Deze avond is gratis! Maar helaas volgeboekt!! Wil je de volgende keer ook graag bij een lezing zijn? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of like onze facebookpagina
Locatie: Het Tromphuis, M.H. Tromplaan 47, Enschede.
Tijd: 19.45 – 21.30 uur
Registratie en ontvangst met koffie of thee: vanaf 19:30 uur
Kosten: Geen