Hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017

Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig.

Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. Ze hebben het gevoel nog niet openlijk te kunnen praten over de problemen van hun talentvolle kind. Als ouders praten over de problemen die hun hoogbegaafde kind ervaart, wordt dat nog te vaak gezien als ‘daar heb je die ouders weer die hun kind op een voetstuk willen zetten.’

Zoals bestuursvoorzitter Jenne Wierstra mooi beschrijft: “Scholen kijken vooral naar kinderen aan de onderkant. Het zit nog onvoldoende in het DNA van scholen om ook te kijken naar de talentvolle kinderen. Het moet een attitude worden van leerkrachten om naar deze kinderen te kijken. We zijn er niet alleen met een plusklas. Het gaat met name om een goed aanbod in de klas.”

Gelukkig kan ik uit ervaring zeggen dat er binnen het onderwijs ook leerkrachten zijn die al hele mooie stappen zetten met deze doelgroep. Als vervolg op deze avond zou ik graag een bijeenkomst organiseren om ’the best practices te delen zodat één ieder hier van kan leren.

 

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Kijktips.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *