Kijktips

Op deze pagina vind je video’s en vlogs

Hoogbegaafdheid en de cirkels van invloed en betrokkenheid

Voor mijn werk als specialist in hoogbegaafdheid ben ik altijd nieuwsgierig naar de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op dit gebied. Daarbij zoek ik altijd naar hulpmiddelen om hoogbegaafde kinderen beter bewust te maken van zichzelf en hoe ze de regie kunnen nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijk vind ik de cirkels van invloed en betrokkenheid […]

De werking van het brein bij stress

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: toetsen, Koningsdag, schoolreisjes enzovoort.  En juist gevoelige kinderen (en hun ouders) hebben hier ontzettend […]

Thema-avond: Ongewoon hoogbegaafd

In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 12 maart a.s   een thema-avond over hoogbegaafdheid. Gewoon hoogbegaafd Wellicht ben je al eens in de gelegenheid geweest om op internet onderstaande docu te bekijken, waarbij hoogbegaafde kinderen, hun ouders en experts op het gebied van hoogbegaafdheid aan het woord zijn:   Ongewoon hoogbegaafd […]

Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]

Hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017

Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig. Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. […]

(Hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2016

Op 14 maart 2016 organiseerde Smart-Ease een informatieavond over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 9 jaar. Aanwezige ouders en leerkrachten delen hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot deze avond. Lees meer over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling of bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie:

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid [youtube Hn24hfGHt1o Begeleiding van hoogbegaafden?] Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt op social media. Daarom wil ik een vervolg maken. Want beelden zeggen meer dan 1000 woorden!

Hoogbegaafd en emoties: de film Inside out/Binnenstebuiten

Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies over deze film maakten me erg nieuwsgierig. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!!

Hoe leg je de link tussen de plusklas den de reguliere klas?

Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Help, mijn kind is onhandig!

Brammetje Baas en co Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste […]

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

Als ik Minister van Onderwijs was….. Visie (hoog)begaafde kinderen op passend onderwijs In het onderwijs is men gewend om niet MET kinderen maar OVER kinderen te praten als het gaat om leerresultaten en passend onderwijs. Jorn, Merel en Thijn bewijzen dat je beter MET kinderen kunt praten. Hun plannen zouden de leeropbrengsten aanzienlijk kunnen vergroten. […]

Geloof in jezelf! – de film Proof

If you don’t believe in yourself, who will believe in you? Gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van David Auburn: winnaar Pulitzer Prijs. Misschien herken je het bij jezelf dat je enthousiast aan iets begint en dat tijdens het proces naar het einddoel je motivatie afneemt. Hoe makkelijk is het dan om allerlei redenen te bedenken […]

Little man Tate: Wat is geluk?

Dede weet al bij de geboorte van haar zoon Fred, dat dit kind iets heel bijzonders heeft. Als hij opgroeit blijkt dat hij anders is dan zijn schoolgenootjes. Hij vindt maar moeizaam aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes.  maar is een genie op het gebied van wiskunde, het milieu, kunst etc. Zijn moeder probeert zijn leven zo […]

Filmtip: Extraordinary measures over de kracht van samenwerken

Samenwerken is iets waar hoogbegaafden vaak een hekel aan hebben. Ze klaren de klus liever in hun eentje. Voor leerkrachten en ouders kan het daarom een hele uitdaging zijn om hen het nut van samenwerken in te laten zien. In de film ‘Extraordinary measures’ laten de hoofdrolspelers Brendan Fraser en Harrison Ford zien wat het […]

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Hoogbegaafdheid: gave of probleem?

Hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie geen probleem. In de praktijk blijkt echter dat het vaak moeilijk is om hoogbegaafde leerlingen te signaleren en vervolgens het onderwijs goed op hen af te stemmen. Excellente leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om te kunnen excelleren. In deze video vertelt Dr. Lianne Hoogeveen, coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek […]

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.