Heeft jouw kind ook last van het ‘ik-weet-het-niet’-syndroom?

EERSTE HULP BIJ HOOGBEGAAFDHEID?

Ik stel Tim een vraag. Hij staart even naar het plafond en al snel hoor ik: “Hmm, ik weet niet.” “Ach joh, dat weet je best,” zegt de moeder van Tim geïrriteerd. En vervolgens weet ik nog nèt te voorkomen dat zij het antwoord voorzegt.

‘Ik weet niet’ zeggen doet Tim heel vaak. Als ik voor elke vraag die ik stel een euro  zou krijgen voor ‘ik weet het niet’, dan kon ik nu lekker een weekje op vakantie,” zegt de moeder van Tim lachend.

Ik spreek met Tim af dat hij even rustig nadenkt over het antwoord en dat ik over vijf minuten een antwoord verwacht. Ik laat hem even met rust en schenk ondertussen een kopje koffie in voor de moeder van Tim. Na vijf minuten weet hij me feilloos het antwoord te geven.

Dromerskwaliteiten

Tim is een zeer pientere jongen, maar hij heeft veel dromerskwaliteiten. Op het moment dat hij een vraag gesteld krijgt, heeft hij even tijd nodig om op zijn ‘denkzolder’ het antwoord te vinden.

In tegenstelling tot een dromer heeft de structuurdenker het antwoord snel paraat. De structuurdenker heeft de kennis keurig opgeborgen in denkbeeldige kastjes met hersenlades. Je herkent ze direct in de klas. Het zijn vaak ook de kinderen die graag hun kennis etaleren.

Prutteltijd en leren communiceren

Tim heeft ‘prutteltijd’ nodig en moet het leren om dit te communiceren. Tim komt voortdurend weg met ‘ik weet het niet.’ Lekker makkelijk. Probleem op dit moment op school is dat ze denken dat Tim het echt niet weet en daarom helemaal niet zo slim is zoals zijn ouders beweren.

De boodschap is voor de ouders van Tim snel  heel duidelijk: “We gaan hem niet meer redden.  We stellen hem een vraag en geven hem wat bedenktijd. En niet geheel onbelangrijk: we leren hem ook dat hij bedenktijd moet vragen.”

Herken je je kind in Tim of heb jij een dromer in je klas? Neem dan contact op. We geven je graag adviezen hoe je effectiever kunt communiceren.

Aanrader voor ouders en leerkrachten:

Zo kun je mij bereiken Dit boek geeft je inzicht in het verschil in persoonlijke eigenschappen en hoe je kinderen met die eigenschappen kunt bereiken en motiveren.

Andere leestips:

De droomdenker: lees- en werkboek over hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken

Het vollehoofdenboek

Jij kan beter – als je kind een onderpresteerder is

Uit het oogpunt van privacy zijn de namen in dit blog gefingeerd.

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Beelddenken, Blog, Gedrag en emoties, Gedrag en opvoeding, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *