Leren leren: organiseren

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te werken en om de taken niet uit te stellen tot het laatste moment. Dit alles begint met een goede organisatie.

Met moeite schuif je de slaapkamerdeur open van je (pre)puber. De geur van gedragen sportsokken komt je tegemoet. De schone en vieze was slingert over de vloer. Op bed liggen wat schoolboeken en op het bureau vind je tussen de snoeppapiertjes de aantekeningen. Klinkt dat bekend? Ergert je dat al tijden? Nog een paar dagen en het is vakantie. Hoog tijd om het nieuwe schooljaar te starten met een goede organisatie. Zo pakten Joep en zijn ouders dit aan.

Uit de praktijk: Joep

Joep is de oudste van drie kinderen. Hij is 12 jaar en gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Joep is een hele creatieve jongen die barst van de ideeën. Hij maakt fantastische plannen maar daar bleef het tot voor kort meestal bij. Hij vergat regelmatig de spullen die hij nodig had om het plan uit te voeren.  Zijn moeder liep hem ‘s ochtends vaak na omdat zijn broodtrommel nog op tafel lag of omdat de schoolspullen nog op tafel lagen. Zijn leerkracht moest hem regelmatig aanspreken op het feit dat hij zijn agenda niet bij zich had.

Met het voortgezet onderwijs in het vooruitzicht vonden ook de ouders van Joep het hoog tijd worden om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van de organisatievaardigheden. De leerkracht deelde de mening van de ouders en wilde graag samenwerken.

Lijstjes

Joep stelde op mijn advies samen met zijn ouders en leerkracht een lijst op van spullen die elke dag van en naar school moesten. De avond ervoor namen de ouders de checklist door en Joep vinkte alles af. Aan het einde van de schooldag controleerde de leerkracht of Joep het huiswerk had genoteerd en of al het benodigde materiaal weer in de tas zat. De checklijsten zorgden dat Joep overzicht had en daardoor meer rust in zijn hoofd kreeg.  Joep had de routine al snel zelfstandig te pakken.

De volgende stap

Het eerst doel was dus snel bereikt. Tijd voor de volgende stap: het opruimen van zijn slaapkamer. Dit bleek een grotere uitdaging. Joep maakte eerst een inventarisatie van alles wat er in zijn slaapkamer stond en verdeelde dit in categorieën. Vervolgens keken ze samen naar de opbergmogelijkheden. Een bezoekje aan de Ikea en de Action bleek niet overbodig. Vervolgens maakte Joep samen met zijn ouders een stappenplan met checklist aan de hand waarvan Joep zijn kamer op kon ruimen. Aanvankelijk keken ze voor het naar bed gaan samen of Joep de stappen had gezet die nodig waren.

Hoe is het nu met Joep?

De afgelopen weken had Joep alle spullen op orde. Deze week heeft hij met zijn moeder al een bezoekje gebracht aan de stad. De schoolspullen voor het nieuwe schooljaar liggen klaar en zijn slaapkamer ziet er uit om door een ringetje te halen.
Joep: “Je vraagt wat het mij heeft opgeleverd? Ik heb nu veel meer rust in het hoofd. En mijn ouders klagen niet meer.”

Meer lezen over leren leren:

Leren Hoe? Zo! Hoe pak je examens aan? Reken af met faalangst! Hoe plan je efficiënt? Upgrade je geheugen!

Breindidactiek

De hond heeft mijn huiswerk opgegeten! Leer kinderen zelf organiseren en plannen

Breinlink voor ouders: je kind helpen leren

Geplaatst in Blog, Executieve functies, Faalangst en onderpresteren, Leren leren, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *