Gevoelige kinderen en stress: hoe reageert jouw kind?

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de juf, uitvoering van de musical, opruimen van de klas. Juist gevoelige kinderen (en hun ouders) hebben hier veel last van en ieder heeft zo zijn of haar eigen reactie op stress.

Reactie op stress

De reactie op stress is bij iedereen anders: de één laat vlucht/mijdingsgedrag zien (flight), een ander laat angstig of huilerig gedrag zien (fright) en sommigen blokkeren en krijgen niets meer uit hun vingers (freeze). Vooral heel vervelend voor de persoon zelf.
Een vierde mogelijke reactie op stress kan woede (fight) zijn. Deze reactie kan voor de omgeving heel naar zijn. In mijn vorige blogs (Linde en Daan) schreef ik al dat de leerkracht en de ouders hier erg veel last van hadden,
Maar hoe is het voor de rest van de klas als een klasgenootje regelmatig een woede-aanval heeft?

Zielig of een kans?

Ik hoorde onlangs een leerkracht zeggen dat ze het erg zielig vond voor de rest van de klas als één van haar leerlingen een woede-aanval krijgt als hij overprikkeld is. Is dat zielig of is het juist een kans om empathie te ontwikkelen en leerlingen hier mee om te leren gaan?

Een levensles

Ik weet nog goed hoe één van mijn kinderen thuis vertelde dat haar klasgenootje een woede-aanval had gehad. Op mijn vraag hoe ze hiermee omgingen in de klas, reageerde ze heel nuchter: “Oh, we laten hem dan even met rust.  Juf vertelde ons dat zij met hem een plekje heeft afgesproken waar hij dan even tot rust kan komen. Ze brengt hem daar even naar toe. En dan is hij zo weer gekalmeerd.”

Ik was blij verrast hoe rustig onze dochter reageerde en vroeg vervolgens waarom dit klasgenootje zo snel boos werd. Onze dochter vervolgde: “Hij vertelde aan onze klas dat hij het krijgt als hij zijn werk niet meer snapt, in de toetsweken of als het te druk is in de klas. Hij krijgt dan een vol hoofd. Doordat hij het aan ons heeft uitgelegd zien wij ook wat sneller wanneer het niet goed gaat met hem. We waarschuwen juf dan. Hij heeft nu al veel minder vaak een woede-aanval.”

Keep calm and create empathy

Ik vond het bewonderenswaardig hoe de leerkracht van onze dochter dit had opgepakt. De juf bleef in eerste instantie zelf kalm. Doordat zij empathie en betrokkenheid ontwikkelde bij de kinderen konden zij deze leerling tot steun zijn. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen dit al op heel jonge leeftijd kunnen leren. Jullie?

Geplaatst in blog, Uit de praktijk, Weblog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *