“Mijn hoogbegaafde kind neemt de regie over in huis”

Hoogbegaafde kinderen hebben behoefte aan autonomie. Maar als autonomie overgaat in regie dan wordt het tijd om eens te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt en wat je kind mogelijk spiegelt.

Om die reden maakten de ouders van de 16-jarige Fedde een afspraak met mij. Hun kind was het afgelopen jaar veranderd van een sociale, vrolijke jongen, in een jongen die thuis de stemming behoorlijk bepaalde. Gevolg was dat moeder Evelien de teugels wat strakker aantrok en hem wat vaker ‘in de nek zat’. Terwijl vader Coen wat meer moeite had met de strakke teugels en daardoor wat vaker toegaf.

Fedde trok steeds vaker zijn eigen plan. Dit had een grote invloed op de sfeer in huis. Bovendien lieten de schoolresultaten te wensen over. Lees hier de reden achter het gedrag en hoe Coen, Evelien en Fedde weer in verbinding kwamen.

Uit de praktijk: Fedde

Fedde is een vrolijke, avontuurlijke jongen van 16. ‘Ondernemend, wilskrachtig, vlot van de tongriem gesneden en altijd in voor een grapje’. Dat zijn de woorden van vader Coen. Coen is ondernemer en herkent veel van zijn zoon in zichzelf.

Zelf heeft Coen de middelbare school nooit afgemaakt. Hij snapt de behoefte aan vrijheid van zijn zoon heel erg maar aan de andere kant is zijn angst dat Fedde dezelde kant opgaat als hij destijds.

Diploma’s openen deuren

Coen vertelt dat hoewel hij nu succesvol is, het hem heel veel moeite heeft gekost om daar te komen waar hij nu is: “Je moet je altijd meer bewijzen als je geen diploma’s hebt. Diploma’s openen deuren waar ze voor mij dichtbleven. En dat wil ik Fedde echt besparen. Aan de andere kant voel ik de allergie als mijn vrouw hem zo op de nek zit. Dat deed mijn vader ook altijd.En ja, ik ben me echt bewust dat ik mijn hand te vaak over mijn hart strijk als ik merk dat Fedde iets wil waar hij super enthousiast van wordt.

De geschiedenis herhaalt zich

Ik zie de irritatie bij Evelien op het gezicht als Coen vertelt over zijn toegeeflijkheid. Ze vertelt dat Fedde altijd zo’n makkelijk kind was en dat hij op school met weinig moeite goede resultaten haalde. “Ja, en moet je nou kijken. Zijn cijfers kelderen. Hij doet maar waar hij zin in heeft. Ik zeg je ‘de geschiedenis herhaalt zich. Mijn angst is dat hij net als mijn vader een jongen wordt van 12 ambachten en 13 ongelukken. En dat wil ik hem echt besparen. Bij ons thuis was er altijd onrust en mijn ouders hadden structureel geldzorgen. Fedde leert verschrikkelijk makkelijk. Laat ie dat talent dan alsjeblieft gebruiken om zijn leven goed op de rit te krijgen.”

De juiste spanning op de teugels

Het wordt me duidelijk dat zowel Coen als Evelien vanwege hun eigen ervaringen hun zoon willen behoeden. Ze willen allebei het beste voor hun zoon. Evelien doet dat door hard aan de teugels te trekken en Coen laat de teugels teveel vieren. Gevolg is dat Fedde stuurloos wordt. En uit het gesprek met Fedde wordt me helder dat hij behoefte heeft aan duidelijkheid. Door de verschillende signalen van zijn ouders nam dit ‘gevoelige paardje’ zelf de teugels in handen. Hoog tijd om ouders te leren hoe ze de juiste spanning weer op de teugels krijgen.

Vaststaande overtuigingen en oude pijn

Zowel bij Coen als Evelien was er sprake van overtuigingen en pijn uit het verleden. Door middel van een een opvoedopstelling werden ze zich hiervan bewust. Dit inzicht zorgde voor rust maar ook voor vertrouwen en kracht. Coen leerde dat duidelijk zijn en een grens stellen ook liefde is. En Evelien leerde dat het belangrijk is om de controle wat meer los te laten en in communicatie beter aan te sluiten op de behoefte van Fedde.

Heldere verwachtingen en duidelijke communicatie

In navolging op de opvoedopstelling volgden nog een aantal sessies waarin Coen en Evelien zich bewust werden van hun eigen communicatiepatroon en hoe ze Fedde nog beter konden bereiken.
Daarnaast hebben Coen en Evelien afspraken gemaakt waar ze zich allebei in konden vinden. Uiteraard werd Fedde betrokken bij deze afspraken zodat hij kon meedenken in wat voor hem werkt.

Hoe is het nu met Evelien, Coen en Fedde?

Evelien: Met die opvoedopstelling heb ik veel balast over boord gegooid. Het gaf me zoveel inzicht. Maar vooral ook rust. Ik merk dat ik met meer kalmte reageer op Fedde. Hij is slim maar ook een puber. Bovendien is het een jongen met een ondernemend karakter. Ik begrijp ook beter waar Coen zijn gedrag vandaan kwam. We hebben nu samen met Fedde een aanpak gevonden die goed werkt bij hem: ruimte maar ook liefdevolle begrenzing. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Coen: Ik voel vooral opluchting. Ik realiseer me dat een jongen van deze leeftijd gebaat is bij duidelijkheid. Hij mag dan slim zijn maar het hoort ook bij zijn leeftijd dat hij niet altijd overziet wat de gevolgen zijn. Liefdevol begrenzen..dat voelt heel goed voor mij. Ja en humor werkt ook goed bij Fedde.

Fedde: Ik ben heel blij dat het weer gezellig is thuis en dat mijn ouders veel beter overleggen. Ze betrekken mij vaker bij afspraken. Ik voel me serieus genomen. Ik heb ook een mening. En nu luisteren ze tenminste. Het is nu veel duidelijker allemaal. Ik ben blij dat er geen hele preek komt als ik een vraag stel. Ik zeg altijd maar zo ‘Nee’ is ook een antwoord.

Herken je dit en wil je weten of ik iets voor jou kan betekenen? Maak een afspraak

Uit het oogpunt van privacy zijn de namen in dit blog gefingeerd.

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Gedrag en opvoeding, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *