Nieuwsbrief november/december

Het eerste trimester zit er bijna op. Nog even en je zoon of dochter komt weer thuis met het herfstrapport. Voor sommigen onder jullie is dit misschien best een spannend moment. Zeker als je kind voor het eerst op het voortgezet onderwijs zit. Tijdens de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs, verandert er immers zóveel. Voor Smart-Ease was dit aanleiding om eens te horen hoe het nu met enkele bekende ‘brugpiepers’ gaat. Gaat jouw kind ook voor het eerst naar het voortgezet onderwijs en wil je tips? Lees hun ervaringen.

Wat er verder in deze nieuwsbrief aan bod komt:

  • (Hoog)begaafd en schoolkeuze
  • Wat je moet weten als je de NIO-test laat afnemen
  • Wat is het geheim van goed onderwijs volgens onderwijswetenschapper John Hattie
  • Informatie-avond executieve functies: een terugblik

Hoogbegaafd en schoolkeuze

Veel ouders stellen mij de vraag of ik een geschikte school weet,  voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te zijn voor alle kinderen. Ik kan die vraag dus niet zomaar beantwoorden.
Ook voor de ouders van Merlijn was het een hele zoektocht, voordat ze een geschikte school  voor hun zoon gevonden hadden. In dit blog lees je hun ervaringen en hoe we uiteindelijk samen tot een goede keuze kwamen.

De NIO: ja of nee?

Naast de Cito nemen veel scholen, rond deze tijd van het jaar in groep 8,  de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) af. De NIO is een intelligentietest die wordt afgenomen en deze wordt voornamelijk gebruikt om te testen welk onderwijsniveau in het voorgezet onderwijs het beste aansluit bij je kind.
Wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n test en is intelligentie eigenlijk wel te meten? Misschien twijfel jij ook of je de test laat afnemen. Smart-Ease hoopt de keuze voor jou wat gemakkelijker te maken, en heeft de mogelijke voor- en nadelen nog eens op een rijtje gezet.

Het geheim van goed onderwijs

Hij bestudeerde ruim 65.000 onderzoeken met data van zo’n 250 miljoen leerlingen. De bekende Nieuw-Zeelandse  onderwijswetenschapper heeft inmiddels een aardig idee over hoe je leerlingen het beste kunt laten leren. In Trouw verscheen onlangs een artikel waarin hij het geheim van goed onderwijs met ons deelt.

Informatie-avond executieve functies: een terugblik

Wist je dat het goed kunnen gebruiken van verschillende executieve functies belangrijker lijkt voor het voorspellen van schoolsucces, dan IQ? Onderzoek van Bornett et al. (2008) toont aan dat een goed ontwikkeld zelfsturend vermogen (zelfsturing is een belangrijke executieve functie) bij kinderen zorgt voor een verbetering van het sociale gedrag in de klas en voor betere resultaten bij taal en rekenen.
18 november j.l. heeft Smart-Ease op verzoek van Hartverwarmendwijs- Oost-Nederland, in samenwerking met Sebastiaan van der Pal van spellenspeciaalzaak de Dondersteen in Hengelo een avond georganiseerd over executieve functies en hoe je deze spelenderwijs kunt ontwikkelen.
De belangstelling was enorm. Zowel leerkrachten als ouders namen enthousiast deel aan de avond. De avond bestond uit een theoretische inleiding met praktische tips, gevolgd door een spellenworkshop waarbij de deelnemers zelf konden ervaren wat het nut kan zijn van het spelen van een spel. Wil jij meer weten over executieve functies en hoe je deze vaardigheden kunt ontwikkelen? Of wil je dat Smart-Ease op jouw school een ouderavond organiseert over dit onderwerp?  Op de site vind je diverse artikelen en tips over executieve functies.

Geplaatst in blog, Nieuwsbrieven, Weblog en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *