Help! ik kan het niet. Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (2)

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de […]

Lees verder

Wederzijds begrip? Blijf uit de dramadriehoek

Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke en energieke types. Beiden zijn nieuwsgierig en zoeken graag de gezelligheid en de drukte op. Aan de andere kant zijn ze allebei erg gevoelig en zit hun gevoelsemmertje zo vol. Als het emmertje bij dochter Iris vol zit kan ze de situatie niet meer overzien en raakt ze […]

Lees verder

Boekentips voor een succesvolle communicatie

Communiceren met hoogbegaafde kinderen is leuk maar kan ook een flinke uitdaging zijn. Het zijn kinderen die kritisch ingesteld zijn en vaak een hoog rechtvaardigheidsgevoel hebben. Het zijn meesters in de eindeloze discussie.Daarnaast heb je vast wel gemerkt dat de hooggevoeligheid ook een rol speelt in de communicatie: ze hebben vaak feilloos door wanneer je […]

Lees verder

Help! ik kan het niet! Hoogbegaafd en leren omgaan met stress

Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […]

Lees verder
Afstromen of blijven zitten

Afstromen of zitten blijven?

Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […]

Lees verder

De sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen

Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet.  En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […]

Lees verder

Hoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen

Onlangs zag ik een mooie video van rapper, cabaretier en presentator Ali B. Een prachtig voorbeeld van iemand die een zeer grillige schoolloopbaan heeft gehad en die ondanks dat zeer succesvol is. De talenten van deze man werden alleen niet getoetst tijdens de schoolperiode anders was hij vast cum laude geslaagd. Zoals hij zelf zegt: […]

Lees verder

Wat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?

Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag. Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van […]

Lees verder