Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Koffie-ochtend voor ouders van hoogbegaafde kinderen: een ontmoeting met mooie gevolgen
“Wat een herkenning!, wat ben ik blij om ouders te ontmoeten die tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Ik voel me nu niet meer alleen en sterker nog, mijn gevoel klopt dus gewoon.” Of zoals een ouder geëmotioneerd zei: “Ik krijg terug van school dat ik mijn kind niet goed opvoed omdat mijn zoon niet naar school […]
Lees verderAfstromen of zitten blijven?
Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […]
Lees verderDe sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen
Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet. En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […]
Lees verderHoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen
Ik zie veel jongeren in mijn praktijk die het talent hebben om te leren maar die de lol in het leren verloren zijn. Ze hebben geen motivatie om zich elke dag bezig te houden met het luisteren naar antwoorden waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Ouders en ook leerkrachten zien met lede ogen aan hoe […]
Lees verderWat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?
Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag.Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van de […]
Lees verderHoogbegaafd en dat eeuwige ‘niet-goed-genoeg’-stemmetje in het hoofd
We hebben er van tijd tot tijd allemaal wel eens last van: de interne zelfcriticus. Dat stemmetje in je hoofd dat jou vertelt dat ‘die presentatie die je zojuist gaf echt niet goed genoeg was, of dat je wel tevreden kunt zijn over die 7 maar dat het ook een acht had kunnen zijn, dat […]
Lees verderHet nut van een ‘voorjaars’schoonmaak voor je hoofd
Heb jij gevoelige kinderen? Grote kans dat je zelf ook gevoelig bent. Naast een appelboom liggen immers geen peren.Misschien worstel je al tijden met een lang to do-lijstje dat maar niet korter wordt. En ondertussen gaan alle dagelijkse beslommeringen gewoon door. Gevoelig als je bent is de kans groot dat de irritatiezone dan wat sneller […]
Lees verderHoogbegaafd: brief aan minister Slob
Hoogbegaafde kinderen die geen passend leeraanbod krijgen, komen soms gedwongen thuis te zitten. Ze kunnen het niet meer opbrengen om elke dag eindeloos te moeten wachten en dingen te doen die ze al lang kennen. Daarnaast missen ze de aansluiting met peers. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen. Een trage interne motor en flink […]
Lees verderEen cadeau voor de juf?
Een tijdje geleden zat de zevenjarige Luuk bij me aan tafel. Hij zag spierwit. Luuk zat al twee weken thuis. Hij had namelijk zoveel stress van school dat hij er ziek van was. Luuk is een heel gevoelig kind. Hij keek me met grote ogen aan en vertelde ernstig: “Weet je Henriëtte, ik heb twee […]
Lees verder