Blog

Bekijk hier het overzicht van de Blogs

Even voorstellen: Sterre en haar uitdagingen

Sterre is 9 jaar en zit in groep 6 van een Montessorischool. Ze vindt het een fijne school en het schoolwerk gaat haar meestal makkelijk af. Maar in groep 5 begon ze zich zo te vervelen, dat het een tijdje niet goed met haar ging. Met behulp van Smart-Ease heeft ze geleerd om zelf haar […]

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

Als ik Minister van Onderwijs was….. Visie (hoog)begaafde kinderen op passend onderwijs In het onderwijs is men gewend om niet MET kinderen maar OVER kinderen te praten als het gaat om leerresultaten en passend onderwijs. Jorn, Merel en Thijn bewijzen dat je beter MET kinderen kunt praten. Hun plannen zouden de leeropbrengsten aanzienlijk kunnen vergroten. […]

Geloof in jezelf! – de film Proof

If you don’t believe in yourself, who will believe in you? Gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van David Auburn: winnaar Pulitzer Prijs. Misschien herken je het bij jezelf dat je enthousiast aan iets begint en dat tijdens het proces naar het einddoel je motivatie afneemt. Hoe makkelijk is het dan om allerlei redenen te bedenken […]

Little man Tate: Wat is geluk?

Dede weet al bij de geboorte van haar zoon Fred, dat dit kind iets heel bijzonders heeft. Als hij opgroeit blijkt dat hij anders is dan zijn schoolgenootjes. Hij vindt maar moeizaam aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes.  maar is een genie op het gebied van wiskunde, het milieu, kunst etc. Zijn moeder probeert zijn leven zo […]

Breinvriendelijk leren

Welke ouder kent niet de verzuchting van zijn of haar kind: Rekenen (Engels / Biologie / .), dat leer ik nooit! Of: Mam/pap, wil je me helpen met mn huiswerk? Of: Ik heb helemaal geen zin, ik ben net aan het gamen! Hoe kun jij je kind beter begeleiden bij huiswerk en hem motiveren tot […]

Rusteloos? Tangles!

Niet stil kunnen zitten, trommelen op tafel, tikken met een balpen; gek word je er soms van. Herkenbaar?! Dan heeft je leerling of je kind wellicht iets aan een Tangle; een handzaam friemelspeeltje dat in de broekzak past, niet stuk gaat en minder overlast voor de omgeving oplevert. Tangles zijn leverbaar in diverse kleuren en […]

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Hoogbegaafdheid: gave of probleem?

Hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie geen probleem. In de praktijk blijkt echter dat het vaak moeilijk is om hoogbegaafde leerlingen te signaleren en vervolgens het onderwijs goed op hen af te stemmen. Excellente leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om te kunnen excelleren. In deze video vertelt Dr. Lianne Hoogeveen, coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek […]