Blog

Bekijk hier het overzicht van de Blogs

Breinvriendelijk leren

Welke ouder kent niet de verzuchting van zijn of haar kind: Rekenen (Engels / Biologie / .), dat leer ik nooit! Of: Mam/pap, wil je me helpen met mn huiswerk? Of: Ik heb helemaal geen zin, ik ben net aan het gamen! Hoe kun jij je kind beter begeleiden bij huiswerk en hem motiveren tot […]

Rusteloos? Tangles!

Niet stil kunnen zitten, trommelen op tafel, tikken met een balpen; gek word je er soms van. Herkenbaar?! Dan heeft je leerling of je kind wellicht iets aan een Tangle; een handzaam friemelspeeltje dat in de broekzak past, niet stuk gaat en minder overlast voor de omgeving oplevert. Tangles zijn leverbaar in diverse kleuren en […]

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Hoogbegaafdheid: gave of probleem?

Hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie geen probleem. In de praktijk blijkt echter dat het vaak moeilijk is om hoogbegaafde leerlingen te signaleren en vervolgens het onderwijs goed op hen af te stemmen. Excellente leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om te kunnen excelleren. In deze video vertelt Dr. Lianne Hoogeveen, coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek […]

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.