Blog

Bekijk hier het overzicht van de Blogs

Sterre vertelt over haar werkstuk en spreekbeurt

“Binnenkort gaan jullie een werkstuk schrijven, en daarna houden jullie een spreekbeurt over jullie onderwerp. Groep zes moet het over een dier doen want anders is het te moeilijk,” zei juffrouw vlak voor we naar huis gingen. Oei, dacht ik, meteen in paniek. Kan ik dat wel? Welk dier moet ik kiezen? Waarom is iets […]

Hoogbegaafdheid en leren leren: geheugen

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen.  Na deel één dit tweede deel: de uitdaging van het geheugen. Veel leerkrachten en ouders kennen het probleem: intelligente kinderen die, als ze iets uit hun hoofd moeten leren, opeens niet thuis geven. Lange tijd hebben ze […]

Zie je ze wel, de talenten in je klas?

In het onderwijs ligt het accent veelal op de cognitieve vaardigheden van een kind. Er wordt daarbij hoofdzakellijk een beroep gedaan op de linker hersenhelft. Wat zou het mooi zijn als er meer ruimte zou komen voor vaardigheden die ook een beroep doen op de rechter hersenhelft. De spotlights zullen dan op heel wat meer […]

Sterre’s nachtmerrie over niet gehoord worden

Ik wil al een tijdje een nieuwe plek in de klas, want ik zit in een groepje met mijn vriendinnen. Heel gezellig, zal je nu wel denken, maar het is heel vervelend als we moeten werken. Eerst is het stil. Dan begint iemand te praten, iemand anders zegt dan: Ssst! En dan: Ja maar, als […]

Sterre: van yoga word ik rustig en vrolijk

Sterre (9): “Ik doe tegenwoordig bijna elke avond yoga of sport met mijn moeder. Daardoor ga ik vaker rustig naar bed en sta ik vrolijker op. Bovendien is het ook nog gezond, want elke keer kan ik al meer oefeningen goed uitvoeren. Ik breng nu ook veel meer tijd met mijn moeder door. Daar word […]

Hoogbegaafheid en een vaststaande overtuiging

Hoogbegaafd zijn betekent niet automatisch dat op school alles op rolletjes loopt. Het lukt niet altijd om de talenten van kinderen op school tot bloei te laten komen. Sommige hoogbegaafde kinderen komen zelfs in een neerwaartse spiraal terecht en lopen vast. Hoe is dat te verklaren? En belangrijker nog – hoe is het te voorkomen? […]

Goed nieuws voor kinderen met dyslexie en een brede interesse

De firma schoolsupport presenteert van Corona de informatieve leesseries Op bezoek en in het leven van… Schoolsupport biedt een leespakket mét uitgebreide verwerking, kopieerbaar, erbij. In samenwerking met Lexima. Via Mijnschoolsupport.nl bieden ze bij deze series ook .kes bestanden aan voor dyslectische leerlingen. In de leesserie Op bezoek in… lezen leerlingen uit groep 3-5 over de gebruiken en kenmerken in veel […]

Aansluiten bij hun talenten doet kinderen groeien

25 september 2012 bezocht Smart-Ease de conferentie ‘Groeien doe je samen’ door Emiel van Doorn. Deze conferentie werd georganiseerd door Ouders en Onderwijs Twente in de Vrijhof (Universiteit Twente). Een prachtige kerngedachte van Van Doorn is: “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven.” Emiel van Doorn (1960) is man van […]

Materiaal alleen is niet de oplossing

In het Oosten van het land zijn de scholen nu drie weken geleden begonnen. Sinds twee weken staat de telefoon van Smart-Ease niet stil. Er is een duidelijke patroonherkenning in de zorgen waarmee ouders komen: de eerste week was het allemaal nieuw en liep het plezierig. Halverwege week twee begint de ellende weer: huilbuien, boosheid, […]