Ik stel Tim een vraag. Hij staart even naar het plafond en al snel hoor ik: “Hmm, ik weet niet.” “Ach joh, dat weet je best,” zegt de moeder van Tim geïrriteerd. En vervolgens weet ik nog nèt te voorkomen dat zij het antwoord voorzegt. ‘Ik weet niet’ zeggen doet Tim heel vaak. Als ik […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Hoogbegaafd en ‘ik doe het graag op mijn manier.’
“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […]
Lees verderIk zie, ik zie wat jij nog niet zag: wat als je talent (niet) wordt gezien?
Een tijd geleden werd ik geraakt door het verhaal van Enis Odaci in het programma ‘de Verwondering.’ Vanwege polio moest de kleine Enis destijds speciaal onderwijs volgen. Gelukkig zag een leerkracht op die school dat Enis een cognitief talent had. Zij zorgde ervoor dat hij naar het regulier onderwijs kon. Na de basisschool kon Enis […]
Lees verderAls je wilt dat je kind gaat klimmen moet je er niet bovenop zitten?
Afgelopen zondag was ze weer te zien in de luizenmoeder: juf Ank. Hilarisch en pijnlijk herkenbaar. Deze kritische en dwingende juf laat de laatste tijd steeds vaker haar menselijke kant zien. Op het juiste moment geeft ze panikerende ouders het inzicht dat als je wilt dat je kind omhoog kan klimmen, je er niet bovenop […]
Lees verderWat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben
Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ook nu kunnen we weer veel aanstormende schaatstalenten volgen in hun carrière. Allemaal werken ze hard om hun persoonlijk record te verbeteren of om een ereplek op het podium te behalen. Voormalig schaatser, Sven Kramer, heeft in het verleden al vaak op het podium mogen staan: hij is drievoudig olympisch […]
Lees verderWorkshop communiceren met hoogbegaafde kinderen
Heb je vaak eindeloze discussies en putten de tomeloze energie en de emoties van je kind jou uit? Beland je regelmatig in een conflict met je kind en gaat dit ten koste van de sfeer in huis? Dat is vreselijk frustrerend en niet effectief. Soms valt communiceren met hoogbegaafde kinderen niet mee… In deze workshop […]
Lees verderThema-avond: Ongewoon hoogbegaafd
In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 12 maart a.s een thema-avond over hoogbegaafdheid. Gewoon hoogbegaafd Wellicht ben je al eens in de gelegenheid geweest om op internet onderstaande docu te bekijken, waarbij hoogbegaafde kinderen, hun ouders en experts op het gebied van hoogbegaafdheid aan het woord zijn: Ongewoon hoogbegaafd […]
Lees verderWat hebben gevoelige, wilskrachtige kinderen gemeen met paarden?
Enkele weken geleden had ik een mooi gesprek met een intern begeleidster. Ik vertelde haar dat ik bij kinderen met een sterke eigen wil vaak moet denken aan een wilskrachtig paard: als je zo’n paard te hard aan de teugels trekt gaat hij steigeren. De reactie van de intern begeleidster: “Daar zeg je wat. Mijn […]
Lees verderSlim maar verlegen: dan maar een niveau lager?
Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […]
Lees verderCito: middel of doel?
De zin en onzin van toetsen Op de meeste scholen wordt de Citotoets twee keer per jaar afgenomen. Een spannende tijd voor de leerlingen – en hun ouders. Maar ik hoor ook vaak van leerkrachten dat ze zich verlamd voelen door de afrekening op toetsresultaten en hierdoor niet meer durven te vertrouwen op wat ze […]
Lees verder