“Ik vraag me echt af of mijn kind wel voldoende wordt uitgedaagd. Hij komt zo vaak boos uit school. En als ik dit bespreek met de leerkracht, dan geeft hij aan dat ik me echt geen zorgen moet maken. Volgens hem passen ze de leerstof aan op zijn niveau. Maar ik twijfel echt of hij […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
“Mijn hoogbegaafde kind kan niet omgaan met kritiek”
Ik hoor regelmatig van ouders dat hun hoogbegaafde kind niet kan omgaan met kritiek. De vraag is of ze gevoelig zijn voor kritiek of dat ze er echt niet mee om kunnen gaan? Ze doen het graag op hun eigen manier en dulden geen ongevraagd advies. Dit gedrag wordt door de omgeving nog wel eens […]
Lees verder7 tips om een herfstdip te doorbreken of voorkomen
De zomervakantie ligt alweer een paar weken achter ons. Iedereen is weer volop in de running. Maar of bij iedereen het brein ook alweer klaar is voor dit werk- en schoolritme, is nog maar de vraag. Ik krijg namelijk in deze tijd van het jaar regelmatig meldingen van ouders dat hun kind maar niet op […]
Lees verderHoogbegaafd: ik zie, ik zie, wat jij (nog) niet ziet
“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]
Lees verderDex (10): “Op school ben ik heel anders”
Jezelf durven zijn en opkomen voor je eigen behoeftes is voor veel hoogbegaafde scholieren van belang maar ook vaak een uitdaging. ‘Waar zit de uitdaging dan in?’, zul je misschien denken. Uit de praktijk blijkt dat de uitdaging vooral zit in het leren omgaan met de reactie van de ander. Op het moment dat het […]
Lees verderHoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’
‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]
Lees verderWat je van puppy’s leren kan
Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen zijn meesters in het spiegelen van ons gedrag. Ze hebben vaak een feilloze antenne voor de angst en stress van een ander. Net als puppy’s trouwens. Kinderen zijn natuurlijk geen puppy’s maar ik heb de afgelopen week ervaren dat er verdraaid veel parallellen zijn in de opvoeding. Sinds afgelopen Kerst is […]
Lees verder7 tips voor een ontspannen kerstvakantie
Bijna kerstvakantie, heerlijk! Kijk jij er ook zo naar uit? Lekker even tijd voor ontspanning en voor elkaar.Vakantie is heerlijk maar voor hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen kan de overgang van school naar vrije tijd ook voor een uitdaging zorgen. Ineens valt dan de structuur en voorspelbaarheid weg. Een aantal van deze kinderen wordt dan humeurig. […]
Lees verderWat heeft een ‘persoonlijke bankrekening’ te maken met leren leren’?
“Het heeft geen zin meer. Dat vak haal ik nooit meer op.” Dit hoor ik jongeren tijdens de intake heel vaak zeggen. In hun hoofd is een somber scenario ontstaan over de schoolresultaten. Voor je het weet hebben ze voor zichzelf een Netflixserie met slechte afloop gecreëerd. En vrijwel altijd worden de ogen groter en […]
Lees verderHoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?
“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]
Lees verder