Herken je dit? Dat je een vraag stelt aan iemand die aangeeft deskundig te zijn en dat je gevoel toch iets anders zegt? Ik had die ervaring toen er lekkage was bij ons in de badkamer. De man die zich voorstelde als expert zou wel even het klusje klaren. De manier waarop hij te werk […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
8 boekentips over de wondere wereld van wiskunde
Sommige hoogbegaafde kinderen zijn er dol op en anderen schieten onmiddellijk in de stress bij de aanblik van alles wat te maken heeft met getallen. Uit ervaring weet ik dat de laatste groep erg z’n best doet om alles wat met getallen te maken heeft, te mijden. Ze vinden wiskunde saai of moeilijk. Een negatieve […]
Lees verderHoogbegaafd: wat doe je als het zelfvertrouwen weg is?
“Het zelfvertrouwen van Jade is gedaald tot onder 0!! Hoe moet dit nou verder? Ze zal toch moeten laten zien wat ze kan!” Elise, de moeder van Jade, keek me wanhopig aan. Ik begreep haar zorgen. Jade was het afgelopen jaar een hele tijd niet naar school geweest omdat het gewoonweg niet meer ging. Ze […]
Lees verder“Wordt mijn hoogbegaafde kind wel voldoende uitgedaagd?”
“Ik vraag me echt af of mijn kind wel voldoende wordt uitgedaagd. Hij komt zo vaak boos uit school. En als ik dit bespreek met de leerkracht, dan geeft hij aan dat ik me echt geen zorgen moet maken. Volgens hem passen ze de leerstof aan op zijn niveau. Maar ik twijfel echt of hij […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind kan niet omgaan met kritiek”
Ik hoor regelmatig van ouders dat hun hoogbegaafde kind niet kan omgaan met kritiek. De vraag is of ze gevoelig zijn voor kritiek of dat ze er echt niet mee om kunnen gaan? Ze doen het graag op hun eigen manier en dulden geen ongevraagd advies. Dit gedrag wordt door de omgeving nog wel eens […]
Lees verder7 tips om een herfstdip te doorbreken of voorkomen
De zomervakantie ligt alweer een paar weken achter ons. Iedereen is weer volop in de running. Maar of bij iedereen het brein ook alweer klaar is voor dit werk- en schoolritme, is nog maar de vraag. Ik krijg namelijk in deze tijd van het jaar regelmatig meldingen van ouders dat hun kind maar niet op […]
Lees verderHoogbegaafd: ik zie, ik zie, wat jij (nog) niet ziet
“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]
Lees verderDex (10): “Op school ben ik heel anders”
Jezelf durven zijn en opkomen voor je eigen behoeftes is voor veel hoogbegaafde scholieren van belang maar ook vaak een uitdaging. ‘Waar zit de uitdaging dan in?’, zul je misschien denken. Uit de praktijk blijkt dat de uitdaging vooral zit in het leren omgaan met de reactie van de ander. Op het moment dat het […]
Lees verderHoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’
‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]
Lees verderWat je van puppy’s leren kan
Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen zijn meesters in het spiegelen van ons gedrag. Ze hebben vaak een feilloze antenne voor de angst en stress van een ander. Net als puppy’s trouwens. Kinderen zijn natuurlijk geen puppy’s maar ik heb de afgelopen week ervaren dat er verdraaid veel parallellen zijn in de opvoeding. Sinds afgelopen Kerst is […]
Lees verder