Over groei en bloei Ik word helemaal blij van deze tijd van het jaar. De zon schijnt vaker, het is langer licht, de natuur staat in volle bloei. Zo sta ik in een bloemenzaak om een ‘geslaagde’ blij te maken met een bos van die kleurige bloemen. Best moeilijk kiezen als je al dat moois […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Boos uit school: “Help, ik wil mijn kind terug!”
“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]
Lees verderEen onder- of overprikkeld kind kalmeren in 6 stappen
“Moet je nou toch eens kijken wat Linde voor een ontwikkeling heeft doorgemaakt.” Meester Joep laat mij de grafiek van de Cito-scores zien. Inderdaad zeg, de lijn in de grafiek gaat als een raket omhoog. Wat een vooruitgang. Linde is nou echt een prachtig voorbeeld van wat welbevinden kan doen met de schoolprestaties. Maar dat […]
Lees verderOver de ijstijd en onderwijsvernieuwing
En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]
Lees verderOmgaan met onrecht: wil je gelijk of geluk?
Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen. Daarbij werd ik ermee […]
Lees verderHoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho
Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]
Lees verderHoogsensitief kind met sterke wil: een uitdaging in de opvoeding
Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hoogsensitief maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]
Lees verder4 leestips voor ouders en leerkrachten van hooggevoelige kids
Een hoge staat van energie, tomeloze nieuwsgierigheid, volledig op kunnen gaan in een taak binnen het interessegebied, een beeldende fantasie, snel afgeleid door lawaai of walgen van bepaalde geurtjes, ‘himmelhoch jauchzend zum Tode betrübt.’ Herkenbaar? Veel hoogbegaafde kinderen zijn hooggevoelig; ze doen extra veel indrukken op en reageren intens op al deze indrukken. Dit heeft […]
Lees verder4 leestips voor hooggevoelige kinderen
Kinderen die hoogsensitief zijn, reageren sterk op hun omgeving. De emoties van andere mensen, de sfeer in een groep, zintuiglijke prikkels, de verleiding van social media vragen vaak een hoop energie. Die energie heeft het kind hard nodig bij het groeien, omgaan met hun omgeving en het leren. Inzicht krijgen in en het omgaan met […]
Lees verderGeen volgers maar leiders
Ik was en ben niet bepaald een sporttalent. Maakte ik als kind dan een keer een doelpunt bij basketbal, dan was ik zo blij dat ik vervolgens nog stond na te genieten van het succes terwijl de rest al verder ging met het spel. Terwijl ik glunderend stond te staren naar de basket, werd mijn […]
Lees verder