Eindelijk naar school: over hoogbegaafd en onderpresteren

Tycho en zijn ouders keken verwachtingsvol uit naar de eerste schooldag. Volgens Marjan, de moeder van Tycho, was hij er erg aan toe. Ze kon hem thuis nog maar moeilijk uitdagen. Zij en haar man hoopten natuurlijk van harte dat de schooltijd een succeservaring zou worden. Maar dit pakte toch wat anders uit. Marjan, de […]

Lees verder

Over de kerstgedachte, het kastje en de muur

Nog even en het is weer kerst. Als kind werd ik al gegrepen door het verhaal van Maria en Jozef, die in de koude decembernacht onder moeilijke omstandigheden op zoek waren naar een plek om te overnachten. Ik snapte maar niet dat een herbergier een hoogzwangere dame onderdak kon weigeren. Dat maakte me zo boos! […]

Lees verder

Hoogbegaafde kinderen en samenwerken

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. In dit blog bespreek ik de uitdaging van het samenwerken. Samenwerken is niet alleen voor kinderen lastig. Ook veel volwassenen hebben er moeite mee. Maar hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen nog minder gemotiveerd om samen te […]

Lees verder

Hoogbegaafd en autonoom: vechten voor vrijheid en vertrouwen

Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik aan een voorval met onze tweede zoon. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via […]

Lees verder

Gevoelig hoogbegaafd: het gevoelige kind als spiegel

Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving.  Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]

Lees verder

Smart-Ease in Enschede: hoe het begon

Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school.  Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]

Lees verder

Hoogbegaafd en ongemotiveerd

“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Uit de praktijk: Ruben Ruben (15) zit in de derde van de […]

Lees verder

Slim op vakantie met hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafd ben je niet alleen op school. Ook als je op vakantie gaat, blijven de leerhonger, de gevoeligheid en andere eigenschappen die deze kinderen kunnen hebben in alle hevigheid aanwezig. Als je allemaal een fijne vakantie wilt beleven, is het verstandig hier rekening mee te houden bij het maken van vakantieplannen. Natuurlijk zijn niet alle […]

Lees verder

Het beleid ten koste van het kind

‘Verdraaid onderwijs’ Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt ze, in zijn gelijknamige boek,  ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er lekt veel energie en […]

Lees verder