Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Hoogbegaafd en niet gelukkig: 7 tips om ervoor te zorgen dat de leerkracht van je kind naar je luistert en je begrijpt
Stel, je hoogbegaafde kind gaat niet met plezier naar school. Elke ochtend is het hetzelfde liedje: je kind wil niet uit bed en voor je het weet verzand je in een discussie: jij in de stress en je kind in de stress. Je wilt dit graag met de leerkracht bespreken maar ondertussen denk je: ‘ach […]
Lees verderGoed contact met de leerkracht: met gebalde vuisten kun je geen handen schudden
Na een heerlijke vakantie is nu iedereen weer aan de slag. Uiteraard hoop je dat je kind weer elke dag met plezier naar school gaat, leuke sociale contacten opdoet en weer nieuwe vaardigheden leert. En dat je zelf een goed contact met de leerkracht kunt hebben, want dat kan oh zo belangrijk zijn. Niet vanzelfsprekend […]
Lees verderHoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis
Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van de uitdagingen is het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen regelmatig voor bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen grote gevolgen hebben. Hoe is het mogelijk dat hoogbegaafde leerlingen kennis missen die […]
Lees verderGevoelige kinderen en stress: hoe reageert jouw kind?
Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de […]
Lees verderMindset en communicatie: wanneer durft een kind een “héééél moeilijk werkje” aan?
Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]
Lees verderHoogbegaafd en asynchrone ontwikkeling: durven loslaten en vertrouwen
Over groei en bloei Ik word helemaal blij van deze tijd van het jaar. De zon schijnt vaker, het is langer licht, de natuur staat in volle bloei. Zo sta ik in een bloemenzaak om een ‘geslaagde’ blij te maken met een bos van die kleurige bloemen. Best moeilijk kiezen als je al dat moois […]
Lees verderBoos uit school: “Help, ik wil mijn kind terug!”
“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]
Lees verderEen onder- of overprikkeld kind kalmeren in 6 stappen
“Moet je nou toch eens kijken wat Linde voor een ontwikkeling heeft doorgemaakt.” Meester Joep laat mij de grafiek van de Cito-scores zien. Inderdaad zeg, de lijn in de grafiek gaat als een raket omhoog. Wat een vooruitgang. Linde is nou echt een prachtig voorbeeld van wat welbevinden kan doen met de schoolprestaties. Maar dat […]
Lees verderOver de ijstijd en onderwijsvernieuwing
En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]
Lees verder