Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen. Daarbij werd ik ermee […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho
Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]
Lees verderHoogsensitief kind met sterke wil: een uitdaging in de opvoeding
Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hoogsensitief maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]
Lees verder4 leestips voor ouders en leerkrachten van hooggevoelige kids
Een hoge staat van energie, tomeloze nieuwsgierigheid, volledig op kunnen gaan in een taak binnen het interessegebied, een beeldende fantasie, snel afgeleid door lawaai of walgen van bepaalde geurtjes, ‘himmelhoch jauchzend zum Tode betrübt.’ Herkenbaar? Veel hoogbegaafde kinderen zijn hooggevoelig; ze doen extra veel indrukken op en reageren intens op al deze indrukken. Dit heeft […]
Lees verder4 leestips voor hooggevoelige kinderen
Kinderen die hoogsensitief zijn, reageren sterk op hun omgeving. De emoties van andere mensen, de sfeer in een groep, zintuiglijke prikkels, de verleiding van social media vragen vaak een hoop energie. Die energie heeft het kind hard nodig bij het groeien, omgaan met hun omgeving en het leren. Inzicht krijgen in en het omgaan met […]
Lees verderGeen volgers maar leiders
Ik was en ben niet bepaald een sporttalent. Maakte ik als kind dan een keer een doelpunt bij basketbal, dan was ik zo blij dat ik vervolgens nog stond na te genieten van het succes terwijl de rest al verder ging met het spel. Terwijl ik glunderend stond te staren naar de basket, werd mijn […]
Lees verderRekenvaardigheden verbeteren? Speel rekenspelletjes!
Ik zie ze veel in mijn praktijk: hoogbegaafde kinderen die nog op hun vingers tellen om het antwoord te geven op rekenopgaven of een geheel eigen strategie hebben ontwikkeld om aan het antwoord te komen. Ze hebben het rekenen nog niet geautomatiseerd. Het rekentempo ligt laag en in de hogere groepen levert dit steeds meer […]
Lees verderHoogbegaafd in groep 8 maar nog niet toe aan het voortgezet onderwijs
“Hij is ongeconcentreerd, onhandig, slordig, impulsief en nee, hij zal het later echt niet makkelijk krijgen. U vindt dat hij slim is? Toch blijkt dat niet uit de citoresultaten. Vmbo-kader, misschien MAVO maar dan moet er wel heel wat gebeuren wil dat lukken…..” De ouders van Mees herhalen de woorden van Meneer Sjoerd, de leerkracht […]
Lees verderHoogbegaafdheid en misdiagnoses
Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]
Lees verderCito-resultaten en schoolkeuze: waarom Nathan (11) de Cito haat
Op verzoek van de intern begeleider analyseer ik de toetsresultaten midden groep 8 van Nathan. De resultaten vielen namelijk erg tegen. Nathan (11 jaar) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Hij heeft de basisschool altijd met groot gemak doorlopen. Hij heeft zelfs een klas overgeslagen. De resultaten van de Cito geven nu een heel […]
Lees verder