Wat willen ouders van hoogbegaafde kinderen nou zo graag?

“Jij ziet vast veel ouders die hun kind op een voetstuk willen zetten.” Deze opmerking hoor ik heel regelmatig, en niets is minder waar. Voordat ouders mij bellen, hebben ze vaak al heel wat hindernissen genomen om ervoor te zorgen dat hun kind met plezier naar school gaat. En als ze er niet in slagen […]

Lees verder

Passend onderwijs voor hoogbegaafden

Aandacht maakt alles mooier Het is zaterdagavond. We hebben zojuist een bezoekje gebracht aan Ikea. De nieuwe kamer in Groningen van onze zoon is veel groter dan zijn vorige , dus moesten er een paar nieuwe spullen gekocht worden. Terwijl hij de winkelkar wegbrengt, kruip ik weer achter het stuur. Mijn aandacht gaat ondertussen naar […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017

Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig. Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. […]

Lees verder

(Hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2016

Op 14 maart 2016 organiseerde Smart-Ease een informatieavond over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 9 jaar. Aanwezige ouders en leerkrachten delen hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot deze avond. Lees meer over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling of bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie: [wonderplugin_video iframe=”https://www.youtube.com/watch?v=ZniOL4VRrAs” […]

Lees verder

Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op het leren

Leerlingen die altijd met hun stoel zitten te wippen of zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon; iedere leraar kent ze wel. Ik heb er in mijn vorige blogs al eens over geschreven. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn bij de les en totaal niet opletten. Lastig gedrag, zou je […]

Lees verder

Hoogbegaafd en hoogsensitief

Veel hoogbegaafde kinderen zijn erg gevoelig. Ze lijken zich alles aan te trekken en raken overstuur door woorden en gebeurtenissen die andere kinderen makkelijk van zich afschudden. Bovendien kunnen ze overgevoelig zijn voor geluiden en andere prikkels van buitenaf. Bij emotionele spanning kan deze prikkelgevoeligheid fysiek tot uitdrukking komen in bijvoorbeeld overdreven veel praten, impulsieve […]

Lees verder

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt op social media. Daarom wil ik een vervolg maken. Want beelden zeggen meer dan 1000 woorden!

Lees verder

Informatie-avond executieve functies: een terugblik

Wist je dat een goede beheersing van executieve functies belangrijker lijkt voor schoolsucces dan IQ? Onderzoek van Bornett et al. (2008) toont aan dat zelfsturend vermogen (een belangrijke executieve functie) bij kinderen zorgt voor een verbetering van het sociale gedrag in de klas. En het leidt ook nog eens tot betere resultaten bij taal en […]

Lees verder

Spelletjes om executieve functies te trainen – ze bestaan echt!

Dat de ontwikkeling van executieve functies belangrijk is, weet je vast wel al. Maar hoe kun je eraan bijdragen dat die functies bij je kind goed ontwikkeld zijn? Spelletjesproducent Haba heeft spellen om executieve functies te ontwikkelen. Deze spelen herken je aan de aanduiding Fex: Förderung exekutive Funktionen. Zo kun je met ‘Geit met een […]

Lees verder