In mijn vorige blog heb ik je uitgelegd wat executieve functies zijn. Maar hoe kun je nu vaststellen hoe het met de ontwikkeling van de executieve functies van je kind gesteld is? Het is dan allereerst handig om je bewust te zijn van de taken en de verantwoordelijkheden die we gewoonlijk van kinderen met uitlopende leeftijden […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Hoogbegaafd en voor het eerst naar de brugklas
Nog even en de scholen beginnen weer. Als je hoogbegaafde kind na de vakantie naar de brugklas gaat, dan is dat niet alleen spannend voor het kind maar ook voor jullie als ouders. Leuk om dan toch even wat ervaringen te horen van kinderen die het afgelopen jaar voor het eerst deze stap maakten. Met […]
Lees verderDe NIO: De voor- en nadelen
Wat je moet weten voordat je de NIO-test af laat nemen Ik sta in een rij voor de kassa van een plaatselijke supermarkt als Ellis, de moeder van Marije, me aanklampt. “Ik heb een brief over de NIO ontvangen en ik twijfel erg of ik toestemming ga geven. Marije is altijd zo onzeker bij zulke […]
Lees verderOpzien tegen school: als je hoogbegaafde kind moeite heeft met veranderingen
Vakantie voorbij en met tegenzin naar school Vakantie, heerlijk. Kon je dat gevoel van vrijheid maar vasthouden. Maar op zaterdagmiddag begint bij veel kinderen het besef dat ze maandag weer naar school moeten, al te knagen. Herken je dat, en was je kind het afgelopen dagen ook niet te genieten? Zette je kind vanochtend […]
Lees verderHoogbegaafd en schoolkeuze
Het gaat niet om de ’tent’ maar om de docent Veel ouders vragen mij of ik een geschikte school weet voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te zijn […]
Lees verderBoek Overprikkeld: een handig hulpmiddel voor (ouders van) prikkelgevoelige kinderen
Overprikkeld Onze omgeving prikkelt ons continu en op zeer uiteenlopende manieren via onze zintuigen. Meestal slagen mensen er in om al die prikkels effectief te beheersen. Prikkelgevoelige kinderen echter hebben hiermee erg veel moeite en reageren met angstig tot zelfs paniekerig gedrag. De Engelse auteurs hebben vanuit hun eigen ervaringen allerlei tips en strategieën ontwikkeld […]
Lees verderExecutieve functies thuis en op school
Samen op weg naar zelfstandigheid Wist je dat het goed kunnen gebruiken van verschillende executieve functies belangrijker lijkt voor het voorspellen van schoolsucces, dan IQ? Onderzoek van Bornett et al. (2008) toont aan dat een goed ontwikkeld zelfsturend vermogen (zelfsturing is een belangrijke executieve functie) bij kinderen zorgt voor een verbetering van het sociale gedrag […]
Lees verderHoogbegaafd en moeite met begrijpend lezen?
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog ‘Als leren frustrerend is’ al schreef, vallen onder leren leren een aantal deelvaardigheden. Zo is begrijpend lezen er daar één van. In dit blog vertel ik […]
Lees verderHoogbegaafd en emoties: de film Inside out/Binnenstebuiten
Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies over deze film maakten me erg nieuwsgierig. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!! […]
Lees verderLeren leren: organiseren
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te werken […]
Lees verder