Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving. Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Smart-Ease in Enschede: hoe het begon
Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school. Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]
Lees verderHoogbegaafd en ongemotiveerd
“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Uit de praktijk: Ruben Ruben (15) zit in de derde van de […]
Lees verderTegeltjeswijsheden: het zweet op de juiste rug en wat je aandacht geeft, groeit
Als we het hebben over de uitdagingen die we met onze kinderen te gaan hebben, zegt een goede vriend van ons altijd: “Ja, aj knien’n hebt, hej köttels.” (voor de niet Tukkers onder ons: als je konijnen hebt, heb je keutels.) En zo is het. Kinderen vragen aandacht en soms extra ondersteuning en dat kost […]
Lees verderSlim op vakantie met hoogbegaafde kinderen
Hoogbegaafd ben je niet alleen op school. Ook als je op vakantie gaat, blijven de leerhonger, de gevoeligheid en andere eigenschappen die deze kinderen kunnen hebben in alle hevigheid aanwezig. Als je allemaal een fijne vakantie wilt beleven, is het verstandig hier rekening mee te houden bij het maken van vakantieplannen. Natuurlijk zijn niet alle […]
Lees verderHet beleid ten koste van het kind
‘Verdraaid onderwijs’ Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt ze, in zijn gelijknamige boek, ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er lekt veel energie en […]
Lees verderWat willen ouders van hoogbegaafde kinderen nou zo graag?
“Jij ziet vast veel ouders die hun kind op een voetstuk willen zetten.” Deze opmerking hoor ik heel regelmatig, en niets is minder waar. Voordat ouders mij bellen, hebben ze vaak al heel wat hindernissen genomen om ervoor te zorgen dat hun kind met plezier naar school gaat. En als ze er niet in slagen […]
Lees verderPassend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen: one size doesn’t fit all
We zijn het er allemaal over eens dat overvraagd worden geen pretje is. Het onderwijs kent allerlei voorzieningen om leerlingen die moeite hebben met leren, te ondersteunen. Sinds jaar en dag zet men zich enorm in om ervoor te zorgen dat deze kinderen de kerndoelen halen. Maar wat nou als je ondervraagd wordt? De hele […]
Lees verderPassend onderwijs voor hoogbegaafden
Aandacht maakt alles mooier Het is zaterdagavond. We hebben zojuist een bezoekje gebracht aan Ikea. De nieuwe kamer in Groningen van onze zoon is veel groter dan zijn vorige , dus moesten er een paar nieuwe spullen gekocht worden. Terwijl hij de winkelkar wegbrengt, kruip ik weer achter het stuur. Mijn aandacht gaat ondertussen naar […]
Lees verderHoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017
Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig. Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. […]
Lees verder