Hoe leg je de link tussen de plusklas en de reguliere klas?

Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]

Lees verder

Hoogbegaafd en leren plannen en uitvoeren

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt laten zien. Misschien ben je je er niet zo […]

Lees verder

Leren leren: het zweet op de juiste rug

Het is zondagochtend. Als ik me in de badkamer klaarmaak voor het ontbijt,  hoor ik mijn dochter uit de keuken roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wil ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedenk ik me nog net op tijd wat verstandiger is: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]

Lees verder

Aandacht voor hoogbegaafde kleuters

In september j.l. organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée een themaweek over (hoog)begaafdheid bij peuters en kleuters. Inmiddels hebben veel nieuwsgierige intern begeleiders gereageerd naar aanleiding van de themaweek. Dit voorjaar is Smart-Ease door enkele scholen uitgenodigd  om (hoog)begaafdheid bij kleuters beter op de kaart te zetten. Een prachtige ontwikkeling. Ben jij ook nieuwsgierig naar […]

Lees verder
Hoogbegaafd leren leren

Als leren frustreren(d) is….

Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan […]

Lees verder

Hoogbegaafd en secuur leren werken

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]

Lees verder

Ruimte aan jouw talent: wat de cito niet laat zien

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel gesprekken gevoerd met leerkrachten. Heerlijk om zoveel professionals tegen te komen die een ontwikkelingsgerichte houding hebben en samen met jou willen onderzoeken wat er nodig is om een kind in zijn kracht te zetten. Deze week liep het helaas even heel anders. Herken je dat dat je van […]

Lees verder

Temperamentvol en hoogbegaafd: hoe begeleid je ze optimaal?

Sommige hoogbegaafde kinderen hebben zeer veel temperament. Ze kunnen bovendien erg volhardend zijn. Aan het hebben van temperament zitten voor- en nadelen. Het vraagt van jou als ouder vaak veel meer voor wat betreft de opvoeding. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt zullen de voordelen uiteindelijk de  bovenhand voeren. Maar wat is […]

Lees verder