(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te werken […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Signaleren hoogbegaafdheid bij kleuters
Knappe kleuters: een signaleringsinstrument Het signaleringsinstrument ‘Knappe Kleuters’ stond al een tijdje op mijn lijstje. Ik geef regelmatig workshops aan leerkrachten van groep 1 en 2 en dan merk ik dat zij op zoek zijn naar een praktisch instrument om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beter te kunnen signaleren. Uiteraard vertel ik dan over ‘Knappe Kleuters’; […]
Lees verderHoogbegaafd en schooladvies: wat zegt de Cito bij onderpresteerders?
Citoscore en schoolsucces Deze week start de eindcito voor groep 8. Dit keer voor het eerst in april. De meeste kinderen hebben al een voorlopig schooladvies gehad. Een spannende tijd voor ouders en kinderen. Deze periode doet me altijd weer denken aan Maarten, een hoogbegaafde onderpresteerder. Uit de praltijk: Maarten Toen Maarten in groep 8 […]
Lees verderHoe leg je de link tussen de plusklas en de reguliere klas?
Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]
Lees verderHoogbegaafd en leren plannen en uitvoeren
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt laten zien. Misschien ben je je er niet zo […]
Lees verderCreatief denken: wat is creativiteit en hoe gaat het onderwijs hiermee om?
Hóe ben jij creatief? Vaak stellen mensen je de vraag: “Hoe creatief ben jij?” Alsof het antwoord op die vraag en met name de exactheid ervan, er iets toe doet. Je wordt geboren met een enorme dosis creatief vermogen. Het probleem is echter dat creativiteit een beetje vergelijkbaar is met analfabetisme; je kunt er aanleg […]
Lees verderLeren leren: het zweet op de juiste rug
Het is zondagochtend. Als ik me in de badkamer klaarmaak voor het ontbijt, hoor ik mijn dochter uit de keuken roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wil ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedenk ik me nog net op tijd wat verstandiger is: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]
Lees verderAandacht voor hoogbegaafde kleuters
In september j.l. organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée een themaweek over (hoog)begaafdheid bij peuters en kleuters. Inmiddels hebben veel nieuwsgierige intern begeleiders gereageerd naar aanleiding van de themaweek. Dit voorjaar is Smart-Ease door enkele scholen uitgenodigd om (hoog)begaafdheid bij kleuters beter op de kaart te zetten. Een prachtige ontwikkeling. Ben jij ook nieuwsgierig naar […]
Lees verderConferentie ‘ruimte voor bevlogenheid, passievol vormgeven aan leren’: een terugblik
Toen ik het afgelopen najaar een mail kreeg van de KPC-groep, werd ik erg nieuwsgierig door de titel van de aankondiging: conferentie ‘ruimte voor bevlogenheid, passievol vormgeven aan leren’. De keynotespeaker zou Prof. dr. Erik Scherder zijn, ook wel bekend van ‘De Wereld Draait Door.” Ik besloot mezelf aan te melden. Niet alleen vanwege de […]
Lees verderAls leren frustreren(d) is….
Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan […]
Lees verder