Hoogbegaafd en secuur leren werken

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]

Lees verder

Ruimte aan jouw talent: wat de cito niet laat zien

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel gesprekken gevoerd met leerkrachten. Heerlijk om zoveel professionals tegen te komen die een ontwikkelingsgerichte houding hebben en samen met jou willen onderzoeken wat er nodig is om een kind in zijn kracht te zetten. Deze week liep het helaas even heel anders. Herken je dat dat je van […]

Lees verder

Temperamentvol en hoogbegaafd: hoe begeleid je ze optimaal?

Sommige hoogbegaafde kinderen hebben zeer veel temperament. Ze kunnen bovendien erg volhardend zijn. Aan het hebben van temperament zitten voor- en nadelen. Het vraagt van jou als ouder vaak veel meer voor wat betreft de opvoeding. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt zullen de voordelen uiteindelijk de  bovenhand voeren. Maar wat is […]

Lees verder

Hoogbegaafde meisjes

Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas […]

Lees verder

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Lees verder

Slim van jezelf of slim gemaakt?

Ik vraag Boris (9) wat voor kinderen er bij hem in de plusklas zitten. B. denkt even en zegt vervolgens: “nou er zitten hele slimme kinderen in de plusklas maar die zijn van zichzelf slim. Er zitten ook kinderen in de plusklas en die zijn slim gemáákt. Ja die zijn slim gemaakt door hun ouders….”

Lees verder

Disharmonisch profiel: net een omgekeerde colafles

Als ik Bas (11) een vraag stel duurt het lang voordat hij het antwoord geeft. Bas: “ja, ik weet het wel maar ik vind het lastig om het goed uit te leggen. Mijn hoofd is net een omgekeerde colafles; er zit veel in maar het komt er moeilijk uit.” Namen in deze rubriek zijn gefingeerd)

Lees verder