Sommige hoogbegaafde kinderen hebben zeer veel temperament. Ze kunnen bovendien erg volhardend zijn. Aan het hebben van temperament zitten voor- en nadelen. Het vraagt van jou als ouder vaak veel meer voor wat betreft de opvoeding. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt zullen de voordelen uiteindelijk de bovenhand voeren. Maar wat is […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Hoogbegaafde meisjes
Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas […]
Lees verderThemaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik
In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]
Lees verderHet belang van loslaten: zo leert je kind wel zelf plannen en organiseren
Zit je net goed en wel op je werk, gaat je mobiel. Je kind heeft een werkstuk op de keukentafel laten liggen dat vandaag moet worden ingeleverd – of je dat in de koffiepauze even kunt brengen. Of je zit na een lange dag ploeteren net lekker op de bank met een kopje koffie en […]
Lees verderSlaapklets, tienerklets en vakantieklets: leuke boeken voor volle hoofden
Vind jij het ook zo moeilijk om ‘s avonds in slaap te komen? Zit je hoofd nog boordevol gedachtes. Pieker jij nog door tot laat in de avond. Dan is ‘Slaapklets’ iets voor jou. Slaapklets! is een dag- en nachtboek waarmee je de dag even kunt laten bezinken door terug te denken aan de dag […]
Lees verderSlim van jezelf of slim gemaakt?
Ik vraag Boris (9) wat voor kinderen er bij hem in de plusklas zitten. B. denkt even en zegt vervolgens: “nou er zitten hele slimme kinderen in de plusklas maar die zijn van zichzelf slim. Er zitten ook kinderen in de plusklas en die zijn slim gemáákt. Ja die zijn slim gemaakt door hun ouders….”
Lees verderPrikkelgevoelig: gewoon ‘geen schoolkind’?
Luuk (7) is erg prikkelgevoelig. Als ik hem vraag waarom hij niet graag naar school gaat, slaakt hij een diepe zucht: “ik ben gewoon geen schoolkind….”
Lees verderDisharmonisch profiel: net een omgekeerde colafles
Als ik Bas (11) een vraag stel duurt het lang voordat hij het antwoord geeft. Bas: “ja, ik weet het wel maar ik vind het lastig om het goed uit te leggen. Mijn hoofd is net een omgekeerde colafles; er zit veel in maar het komt er moeilijk uit.” Namen in deze rubriek zijn gefingeerd)
Lees verderWaarom sommige hoogbegaafde kinderen geen hulp durven vragen
Veel hoogbegaafde kinderen, vooral meisjes, maken zich er ‘schuldig’ aan: geen hulp vragen als ze iets lastig vinden. Ze verspillen veel tijd, omdat ze koste wat kost zelf de oplossing willen vinden. Daarbij houden ze zich zo stil, dat ze bijna onzichtbaar zijn in de klas. Er zijn leerkrachten die er wel 30 van in […]
Lees verderHoogbegaafd en moeite met concentreren in de klas
Ook nu heeft Sterre (11) weer een mooie tip om tot betere leerresultaten te komen. Deze keer vertelt ze wat ze doet als ze moeite heeft met concentreren in de klas: “Concentratie…?! Als ik in de klas zit, bezig met mijn rekensommen, vind ik het soms heel moeilijk om me te concentreren: Jongens gooien met […]
Lees verder