Temperamentvol en hoogbegaafd: hoe begeleid je ze optimaal?

Sommige hoogbegaafde kinderen hebben zeer veel temperament. Ze kunnen bovendien erg volhardend zijn. Aan het hebben van temperament zitten voor- en nadelen. Het vraagt van jou als ouder vaak veel meer voor wat betreft de opvoeding. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt zullen de voordelen uiteindelijk de  bovenhand voeren. Maar wat is […]

Lees verder

Hoogbegaafde meisjes

Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas […]

Lees verder

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Lees verder

Slim van jezelf of slim gemaakt?

Ik vraag Boris (9) wat voor kinderen er bij hem in de plusklas zitten. B. denkt even en zegt vervolgens: “nou er zitten hele slimme kinderen in de plusklas maar die zijn van zichzelf slim. Er zitten ook kinderen in de plusklas en die zijn slim gemáákt. Ja die zijn slim gemaakt door hun ouders….”

Lees verder

Disharmonisch profiel: net een omgekeerde colafles

Als ik Bas (11) een vraag stel duurt het lang voordat hij het antwoord geeft. Bas: “ja, ik weet het wel maar ik vind het lastig om het goed uit te leggen. Mijn hoofd is net een omgekeerde colafles; er zit veel in maar het komt er moeilijk uit.” Namen in deze rubriek zijn gefingeerd)

Lees verder

Waarom sommige hoogbegaafde kinderen geen hulp durven vragen

Veel hoogbegaafde kinderen,  vooral meisjes, maken zich er ‘schuldig’ aan: geen hulp vragen als ze iets lastig vinden. Ze verspillen veel tijd, omdat ze koste wat kost zelf de oplossing willen vinden. Daarbij houden ze zich zo stil, dat ze  bijna onzichtbaar zijn in de klas. Er zijn leerkrachten die er wel 30 van in […]

Lees verder

Hoogbegaafd en moeite met concentreren in de klas

Ook nu heeft Sterre (11) weer een mooie tip om tot betere leerresultaten te komen. Deze keer vertelt ze wat ze doet als ze moeite heeft met concentreren in de klas: “Concentratie…?! Als ik in de klas zit, bezig met mijn rekensommen, vind ik het soms heel moeilijk om me te concentreren: Jongens gooien met […]

Lees verder