Eindcito 8

Sterre heeft deze week, net als vele andere achtstegroepers,  de Cito eindtoets. Sterre vertelt hier hoe ze omgaat met deze spannende uitdaging. “Ja, in groep acht is het zover: de eindcito in aantocht! Aan de ene kant verheug ik me erop, aan de andere kant heb ik er totaal geen zin in… Taal gaat heel […]

Lees verder

Executieve functies: van slim naar zelfstandig

Niets is zo frustrerend als te moeten toezien hoe je veelbelovende zoon of dochter worstelt met de gewone dagelijkse taken. Klasgenootjes doen trouw hun huiswerk, nemen de briefjes van school mee naar huis en oefenen topo en dictee voor het slapengaan.Hoe komt het dat jouw zoon, die allang kan lezen en een geweldige rekenaar is, […]

Lees verder

Sterre vertelt: werkstuk en spreekbeurt filosofie

Ik heb dit jaar ( groep 7 ) mijn spreekbeurt gehouden over filosofie. Filosofie is goed nadenken over iets door er vragen over te stellen. Ik moest als eerste of als tweede mijn spreekbeurt houden. Ik vindt het nooit leuk om mijn spreekbeurt te houden. Ik ben altijd zenuwachtig. Ik ben van mezelf best wel […]

Lees verder

Artikel over logopedie en hoogbegaafdheid

Adviezen over de begeleiding van hoogbegaafde kinderen in de logopediepraktijk Samen met collega logopedist Esther van Rems-Dijkstra, heb ik een artikel geschreven voor het vakblad voor logopedisten. Met dit artikel wilden we een bijdrage leveren aan de herkenning en adequate behandeling van hoogbegaafde kinderen met logopedische stoornissen. Het artikel is te vinden in het dubbeldikke […]

Lees verder

Hooggevoelig kind? Eerste hulp bij overprikkeling

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is de hooggevoeligheid. Sensorische informatieverwerking Wat is Sensorische Informatieverwerking?Sensorisch betekent zintuiglijk. Onze zintuigen vangen informatie op van binnen en buiten ons lichaam. Die informatie hebben we nodig om te kunnen overleven en te kunnen […]

Lees verder

Sterre vertelt: oefenen voor de Cito

Laatst vertelde mama mij dat ze Citotrainer had gekocht: een cd-rom met Citovragen. Nu zul je je misschien afvragen:”waarom oefenen met Cito? Ik ben altijd heel zenuwachtig met toetsen. Met taal valt het nog wel mee, maar rekenen… Dat gaat meestal niet helemaal goed. Ik ben altijd gestresst om niets, want mijn resultaten zijn altijd […]

Lees verder

Uitdaging 4 voor hoogbegaafde kinderen: frustratietolerantie

Frustratietolerantie Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit vierde deel: de uitdaging van de frustratietolerantie. 

Lees verder

Uitdaging 3 voor hoogbegaafde kinderen: motivatie

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit derde deel: de uitdaging van de motivatie. Veel talentvolle leerlingen […]

Lees verder

Sterre vertelt over haar werkstuk en spreekbeurt

“Binnenkort gaan jullie een werkstuk schrijven, en daarna houden jullie een spreekbeurt over jullie onderwerp. Groep zes moet het over een dier doen want anders is het te moeilijk,” zei juffrouw vlak voor we naar huis gingen. Oei, dacht ik, meteen in paniek. Kan ik dat wel? Welk dier moet ik kiezen? Waarom is iets […]

Lees verder