Sterre’s nachtmerrie over niet gehoord worden

Ik wil al een tijdje een nieuwe plek in de klas, want ik zit in een groepje met mijn vriendinnen. Heel gezellig, zal je nu wel denken, maar het is heel vervelend als we moeten werken. Eerst is het stil. Dan begint iemand te praten, iemand anders zegt dan: Ssst! En dan: Ja maar, als […]

Lees verder

Sterre: van yoga word ik rustig en vrolijk

Sterre (9): “Ik doe tegenwoordig bijna elke avond yoga of sport met mijn moeder. Daardoor ga ik vaker rustig naar bed en sta ik vrolijker op. Bovendien is het ook nog gezond, want elke keer kan ik al meer oefeningen goed uitvoeren. Ik breng nu ook veel meer tijd met mijn moeder door. Daar word […]

Lees verder
vaststaande overtuiging

Hoogbegaafheid en een vaststaande overtuiging

Hoogbegaafd zijn betekent niet automatisch dat op school alles op rolletjes loopt. Het lukt niet altijd om de talenten van kinderen op school tot bloei te laten komen. Sommige hoogbegaafde kinderen komen zelfs in een neerwaartse spiraal terecht en lopen vast. Hoe is dat te verklaren? En belangrijker nog – hoe is het te voorkomen? […]

Lees verder

Goed nieuws voor kinderen met dyslexie en een brede interesse

De firma schoolsupport presenteert van Corona de informatieve leesseries Op bezoek en in het leven van… Schoolsupport biedt een leespakket mét uitgebreide verwerking, kopieerbaar, erbij. In samenwerking met Lexima. Via Mijnschoolsupport.nl bieden ze bij deze series ook .kes bestanden aan voor dyslectische leerlingen. In de leesserie Op bezoek in… lezen leerlingen uit groep 3-5 over de gebruiken en kenmerken in veel […]

Lees verder

Aansluiten bij hun talenten doet kinderen groeien

25 september 2012 bezocht Smart-Ease de conferentie ‘Groeien doe je samen’ door Emiel van Doorn. Deze conferentie werd georganiseerd door Ouders en Onderwijs Twente in de Vrijhof (Universiteit Twente). Een prachtige kerngedachte van Van Doorn is: “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven.” Emiel van Doorn (1960) is man van […]

Lees verder

Materiaal alleen is niet de oplossing

In het Oosten van het land zijn de scholen nu drie weken geleden begonnen. Sinds twee weken staat de telefoon van Smart-Ease niet stil. Er is een duidelijke patroonherkenning in de zorgen waarmee ouders komen: de eerste week was het allemaal nieuw en liep het plezierig. Halverwege week twee begint de ellende weer: huilbuien, boosheid, […]

Lees verder

Cool blijven zonder te bevriezen – omgaan met perfectionisme en faalangst

Ondertussen ligt de zomervakantie al een aantal weken achter ons en raken we weer een beetje gewend aan het schoolse ritme. Ouders hopen dat hun kinderen een prettig schooljaar doorlopen zonder al teveel hobbels. Helaas ervaren sommige (hoog)begaafde kinderen het schoolwerk als flinke heuvels of soms zelfs als een berg die niet te beklimmen lijkt. […]

Lees verder

Wizzkids onder de loep door Jorn

Even voorstellen Hallo allemaal, Ik ben Jorn en ik ben 11 jaar en in groep 8 kreeg ik begeleiding bij Smart-Ease. Ik kreeg vaak coöperatieve spellen en denkspellen mee waaronder Wizzkids. Ik wil jullie kort de pluspunten van dit spel vertellen: Wizzkids is een leuk en gezellig spel Het is bijna voor de hele familie […]

Lees verder

Sterre (9) vertelt over rekenen met Pluspunt

Ik werk op school aan Pluspunt. Dat is een rekenwerkje. Maar het gaat niet zo goed. Want in maart zei mijn juf: “Het Pluspunt-boek van groep 6 moet voor de zomervakantie af zijn.” “Oei!” dacht ik, want ik was nog maar in blok (hoofdstuk) 4 van de 12! En in juli begon de vakantie al. […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het […]

Lees verder