Bijna kerstvakantie, heerlijk! Kijk jij er ook zo naar uit? Lekker even tijd voor ontspanning en voor elkaar.Vakantie is heerlijk maar voor hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen kan de overgang van school naar vrije tijd ook voor een uitdaging zorgen. Ineens valt dan de structuur en voorspelbaarheid weg. Een aantal van deze kinderen wordt dan humeurig. […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Wat heeft een ‘persoonlijke bankrekening’ te maken met leren leren’?
“Het heeft geen zin meer. Dat vak haal ik nooit meer op.” Dit hoor ik jongeren tijdens de intake heel vaak zeggen. In hun hoofd is een somber scenario ontstaan over de schoolresultaten. Voor je het weet hebben ze voor zichzelf een Netflixserie met slechte afloop gecreëerd. En vrijwel altijd worden de ogen groter en […]
Lees verderHoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?
“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]
Lees verderHoogbegaafd en intens gevoelig: 5 tips om je kind te helpen bij het verwoorden van emoties
Voor me zit de achtjarige Jurre. Hij kijkt me aan en ik voel hoe hij zijn hersens laat kraken. Na een tijdje slaakt hij een diepe zucht en zegt: “Ik voel zóóó veel, maar ik weet niet hoe ik het zeggen moet…” Jurre is hoogbegaafd en intens gevoelig. Hij neemt de wereld om zich heen […]
Lees verder7 mindsetboeken voor als je hoogbegaafde kind de beren op de weg ziet
‘Iedereen háát mij, niemand vindt me leuk!’, ‘dat gaat me nooit lukken’ of ‘daar ben ik gewoon niet goed in’. Deze uitspraken herken je vast als ouder of leerkracht van een hoogbegaafd kind. Het doet pijn en het liefst wil je dat het kind zich gelukkig voelt, toch? Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een hoogbewustzijn. Al […]
Lees verderFilosoferen met Stine: 7 boekentips voor kleine en grote denkers
Stine Jensen is een Deens-Nederlands filosofe en publiciste. Ze werd geboren in Denemarken, maar kwam al voor haar eerste verjaardag samen met haar ouders en tweelingzus Lotte Jensen naar Nederland omdat haar vader daar werk vond. Ze heeft prachtige (kinder)boeken geschreven. De kinderen in mijn praktijk zijn er, net als ik, dol op. Zo ook Sarah; een […]
Lees verderHoogbegaafd en in een dip? Hoog tijd voor de KD-methodiek
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Heb jij ook van die dagen dat […]
Lees verderIs hij wel echt hoogbegaafd?!
Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]
Lees verderLetterboeken voor leergierige peuters en kleuters
Voor veel kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong is groep 1 een deceptie: ze hadden gehoopt nu ‘echt’ iets te leren. Ik hoor ze dan zeggen: “Het enige wat ik doe is spelen, ik leer niks.” Iets leren wordt door hen in verband gebracht met leren lezen en rekenen. En als dat je verwachting is dan kan […]
Lees verderWaarom een leerkracht die jouw kind (nog) niet begrijpt, nuttig kan zijn
Leestips: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Socrates op sneakers – Elke Wiss “De […]
Lees verder