Wat heeft hoogbegaafdheid te maken met de rijdende rechter?

Hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen voelen vaak feilloos aan waar ruimte is voor discussie. Als jij twijfelt, dan vinden zij het ‘knopje’ om jou van hun mening te overtuigen. En dat kan soms enorm vermoeiend zijn. Voor je het weet, zit je midden in een discussie die eindigt in stress of irritatie. Herken je dat? De […]

Lees verder

Hoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan

Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]

Lees verder

Experimenteren en leren

Onlangs hoorde ik Nobelprijswinnaar Chemie, Ben Feringa zeggen: “Ik gun ieder kind tenminste één leraar die je weet te inspireren.” Het is niet moeilijk om te raden welke leraar Feringa inspireerde. Dat was natuurlijk zijn scheikundeleraar. Proefjesboek Met het Proefjesboek geschreven door Arno Verweij, maakt je kind kennis met natuurkunde, scheikunde en biologie. Dit boek […]

Lees verder

Verzinnen, bouwen en creëren

Ik krijg van ouders regelmatig de vraag: Mijn kind is een echte bouwer maar wat is nou uitdagend bouwmateriaal. Knex, Lego, Duplo en Kapla kent vrijwel iedereen wel. Maar misschien heb je dit nog niet ontdekt: LaQ Quercetti Georello Tech Met Quercetti Georello Tech kan je verschillende grote, driedimensionale structuren bouwen. De tandwielen en andere […]

Lees verder

Zie je ze wel, de talenten in je klas?

Onlangs werd ik geraakt door de woorden van Aart Staartjes, beter bekend als ‘meneer Aart uit Sesamstraat’. Hij vertelde tijdens de uitzending van ‘sterren op het doek’ dat zijn broer vrééselijk goed kon leren. Zeker in tegenstelling tot Aart. Dit waren letterlijk de woorden van Aart: ‘ik bakte er niets van op school’. Dit had […]

Lees verder
Kinderen die bakken

Wat hebben pepernoten met executieve functies te maken?

De Sint is weer in het land. De schappen in de supermarkten liggen weer vol met ‘suikergoed, marsepein en pepernoten.’ Lekker!! Maar weet je wat nog lekkerder en vooral leuker is? Zelf pepernoten bakken. Niet alleen leuk en lekker maar ook nog heel erg leerzaam. Bakken en executieve functies Ben je overtuigd? Ga dan snel […]

Lees verder

Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder