Sterre (9) vertelt over rekenen met Pluspunt

Ik werk op school aan Pluspunt. Dat is een rekenwerkje. Maar het gaat niet zo goed. Want in maart zei mijn juf: “Het Pluspunt-boek van groep 6 moet voor de zomervakantie af zijn.” “Oei!” dacht ik, want ik was nog maar in blok (hoofdstuk) 4 van de 12! En in juli begon de vakantie al. […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het […]

Lees verder

Denkspellen inzetten in de klas: van spel tot strategie

Veel hoogbegaafde kinderen houden ervan om hun hersenen lekker te laten kraken. Een leuke manier om dit te doen, is het spelen van spellen. Behalve de grote hoeveelheid overbekende spellen zoals memory en kwartet, bestaan er ook spellen die extra nadruk leggen op het gebruik van leervaardigheden en denkstrategieën. Deze spellen hebben de laatste jaren […]

Lees verder

Talent als label

Na het bezoek aan de inspirerende lezing van Avis Glaze dacht ik aan de tweet van Kessels en Smit, the learning company: wat als talent nou een label zou zijn?! Dit vroeg Peter Beschuyt zich ook af. Talent als label, wie ontdekt het? Lees meer>>>

Lees verder

Excelleren door optimaal stimuleren van talent

In 2012 bezocht ik de landelijke conferentie georganiseerd door de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in opdracht van OCW. Doel was extra aandacht vragen voor excellentie in het voortgezet onderwijs en de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren die daarop betrekking hebben. Een van de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren is de oprichting van het […]

Lees verder

Smart-Ease in het nieuws

  Dagblad Tubantia heeft in de zaterdagbijlage LEVEN (pagina 7) van 17 maart 2012 uitgebreid aandacht besteed aan hoogbegaafdheid en  de rol van Smart-Ease hierin. Dit heeft inmiddels veel reacties opgeleverd. Veel ouders herkenden hun kinderen in het artikel of de gevalsbeschrijving van Merel. Leerkrachten toonden hun interesse en brachten vragen in als: Hoe herken ik […]

Lees verder

Sterre ging naar de museumjeugduniversiteit

Ik ben zondag 19 februari naar de museumjeugduniversiteit geweest. Het ging over archeologie. Het was het eerste college. In totaal zijn er 5 colleges: 2 over archeologie en 3 over paleontolochie. Het college werd gegeven door Henk van der velde. Hij vertelde over: wie ligt er onder de kerk in Oldenzaal. Er zijn verschillende musea […]

Lees verder

Even voorstellen: Sterre en haar uitdagingen

Sterre is 9 jaar en zit in groep 6 van een Montessorischool. Ze vindt het een fijne school en het schoolwerk gaat haar meestal makkelijk af. Maar in groep 5 begon ze zich zo te vervelen, dat het een tijdje niet goed met haar ging. Met behulp van Smart-Ease heeft ze geleerd om zelf haar […]

Lees verder

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

In 2011 interviewde ik Jorn, Merel en Thijn, toen respectievelijk 10 en 9 jaar oud. Jorn, Merel en Thijn gingen destijds met veel weerstand naar school: ze voelden zich niet gezien, begrepen en kregen voor hun gevoel geen erkenning voor hun behoeftes. Ze waren enorm gedreven om mee te werken aan dit interview. Uit de […]

Lees verder