Niet stil kunnen zitten, trommelen op tafel, tikken met een balpen; gek word je er soms van. Herkenbaar?! Dan heeft je leerling of je kind wellicht iets aan een Tangle; een handzaam friemelspeeltje dat in de broekzak past, niet stuk gaat en minder overlast voor de omgeving oplevert. Tangles zijn leverbaar in diverse kleuren en […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Bovenschoolse plusklas Reflexis
Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief! In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]
Lees verderLeerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!
Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]
Lees verderFilmpje over de plusklas van de Lorentzschool
Plusklas voor slimmeriken In het kader van WSNS is men op de Lorentzschool in Leiden een kangoeroeklas (plusklas) gestart. Deze video laat zien hoe men binnen een basisschool succesvol passend onderwijs kan bieden.
Lees verderHoogbegaafd en dyslectisch
Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.
Lees verderPresentatie van mijn casestudy voor mijn ECHA-diploma
Presentatie Casestudy Radboud universiteit Op 6 september 2010 heb ik een presentatie gegeven naar aanleiding van mijn afstudeerscriptie aan de Radboud Universiteit. Na afloop van de presentatie kreeg ik het ECHA-diploma overhandigd door Prof. Dr. Mönks.
Lees verder